اف تی اپیک تلفیق سرگرمی، کسب درآمد و تکنولوژی

بازی های ترسناکی که در سال 2023 ده ساله می‌شوند

بازی های ترسناکی که در سال 2023 ده ساله می‌شوند

زمان از جمله کلماتی است که شامل صفت‌های بیشماری می‌شود که به عنوان بارزترین صفات آن می‌توان به ترسناک و زیبا اشاره داشت. گذشت زمان علاوه بر این که بسیار زیبا است، بلکه از روی دیگر ماجرا  می‌تواند ترس و دلهره را به جان آدمیزاد بیاندازد؛ زیرا بسیاری از انسان‌ها دوست ندارند پیر شوند و روزی از این دنیای عجیب و غریب کوچ کنند. با این حال ما در این مقاله می‌خواهیم به بررسی بازی های ترسناک قدیمی بپردازیم که با گذشت زمان، ارزش آن‌ها میان گیمرها بیش‌تر شد و امروزه شاهد میلیون‌ها طرفداران هستند. با پارسی گیم همراه باشید.

بازی های ترسناک قدیمی؛ کهنه اما باارزش

تقریبا ترسناک است که بدانید بازی‌هایی که یک عمر به عنوان بهترین آثار در دنیای گیم به شمار می‌رفتند، ناگهان با آمدن سال 2023 وارد سن 10 سالگی می‌شوند و شاید اندک گیمری باشد که جمله یادش بخیر را به کار نبرد. با این وجود یک بازی ترسناک می‌تواند با گذشت زمان به اعماق عناوین فراموش شده برود یا به اثری به یاد ماندنی برای طرفداران تبدیل شود. به گفته منتقدان، یک بازی ترسناک خوب در مقابل زمان باید به گونه‌ای مقاومت کند که حتی بعد از گذشت 10 سال باز هم بتواند لرزه را به جان بازیکنان بیاندازد و رنگ و بوی تازگی خود را هنوز حفظ کرده باشد.

به طور کلی عناوینی که در سال 2013 عرضه شدند توانستند صنعت گیم را در سبک‌های مختلف، چندین قدم به جلو هدایت کنند. سال 2013 سالی بسیار موثر برای سبک وحشت بود و در آن سال گیمرها شاهد IP‌‌های جدید و فوق‌العاده عالی بودند که هر کدام به نوبه خود در جایگاه بسیار شگفت‌انگیزی توانستند قرار گیرند. بنابراین ما با بررسی بازی های ترسناک قدیمی می‌خواهیم ببینیم کدام یک از عناوین توانستند با وارد شدن به سن 10 سالگی باز هم همان ترس را به مخاطبین خود القا کنند و آن‌ها را به وحشت بیاندازند.

1) بازی Aliens: Colonial Marines

یکی از بازی‌هایی که در سال 2013 عرضه شد و توانست مخاطبان بسیار زیادی را جذب خود کند، عنوان Aliens: Colonial Marines بود. این بازی به خوبی توانست ترس روبرو شدن با موجودات فرازمینی را به جان گیمرها بیاندازد و آن‌ها را با وحشتی جالب توجه آشنا کند. بازی Aliens: Colonial Marines اگرچه به خوبی توانسته بود جایگاهی برای خود به دست بیاورد، اما با داشتن هوش مصنوعی فوق‌العاده پایین، بسیار مورد انتقاد قرار گرفت.

با این که بازی Alien: Isolation به عنوان زیباترین و پرتعلیق‌ترین اثر در این سبک از بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آید، اما برخی دیگر معتقدند که بازی Aliens: Colonial Marines قصد داشته با الهام‌گیری از این شاهکار و سری فیلم‌های بیگانگان جیمز کامرون (کارگردان سری فیلم‌های Aliens)، اثری شوتر به مخاطبان خود تحویل دهد. با این حال این عنوان با وارد شدن به سال 2023 ، 10 ساله خواهد شد و به عنوان یکی از بهترین بازی های ترسناک قدیمی میان گیمرها به شمار خواهد آمد.

2) بازی The Walking Dead: Survival Instinct

با وارد شدن داستان‌های کتاب‌های کمیکی به صنعت سینما و گیم به طور کلی این دو صنعت دچار تحولات بسیار زیادی شدند. به طوری که در سال 2010 مجموعه تلویزیونی مردگان متحرک (The Walking Dead) برای اولین بار از شبکه AMC پخش شد و از همان ابتدا توانست محبوبیت بالایی را به خود اختصاص دهد. بازی The Walking Dead: Survival Instinct با الهام‌گیری از کمیکی به همین نام توانست طرفداران خاص خودش را جذب کند، اما منتقدان به شدت این بازی را مورد نقد قرار دادند.

متاسفانه این عنوان نتوانست به سری بازی محبوب و اپیزودیک the walking dead Telltale نزدیک شود، به همین خاطر آنطور که باید و شاید میان بازیکنان شناخته نشد. روایت این بازی به اتفاقات قبل از سریال The Walking Dead با داستانی متمرکز روی برادران دیکسون که با نقش‌آفرینی نورمن ریدوس و مایکل روکر است، جریان دارد. بازی شما را در نقش دریل دیکسون (نورمن ریدوس) قرار می‌دهد که باید با مهارت و جنگاوری خود به زنده ماندن خودش و افراد گروهش بپردازد و از طرفی تمامی وسایل برای بقا خود را از منطقه‌های مختلف جمع‌آوری کند. واکرهای (زامبی) بازی به شدت سرسخت هستند و با یکبار گرفتار شدن به دست آن‌ها، خواهید مرد. البته به این نکته توجه داشته باشید که با هر بار مردن، به ابتدا بازی بازمی‌گردید.

4) بازی Slender: The Arrival

قبل از این که سر و کله فردی و دوستانش (Five Nights at Freddy’s) در بازی‌های ویدیویی ظاهر شود که ارائه‌ای موثر و بسیار جالب از جامپ اسکرها بدهند، مردی قد بلند و لاغر اندام با کت و شلوار و کرواتی وجود داشت که شما هیچ چهره‌ای در صورت او مشاهده نمی‌کردید و او با تمام وجودش ترس را به جانتان می‌انداخت. این مرد قد بلند مرموز ابتدا به عنوان یک پدیده ناشناس از شبکه جهانی اینترنت سر درآورد و بعد پا در فرهنگ پاپ گذاشت و در آخر وارد دنیای بازی‌های ویدیویی شد.

بعد از مدت‌ها افرادی نام این مرد لاغر اندام و ماوراء‌الطبیعه را سلندرمن (Slender Man) گذاشتند. بازی Slender: The Arrival از اقتباس‌های بازی‌های ویدیویی به شمار می‌آید که حول محور یک شخصیت ماوراء‌الطبیعه و ترسناک در جریان است و بازیکنان باید خود را برای رویارویی با هر اتفاق عجیب و غریبی آماده کنند. بازی Slender: The Arrival همان سبک و سیاق گیم پلی نسخه قبلی خود یعنی عنوان Slender: The Eight Pages را دنبال می‌کند، تنها با یک تفاوت که شما این بار در جنگلی تاریک با یک چراغ قوه حضور پیدا می‌کنید. سر و کله سلندرمن در این جنگل مخوف هر موقع و هر زمان ممکن است پیدا شود و شما را چندین بار بترساند، پس آمادگی هر چیزی را داشته باشید.

5) بازی Dead Island: Riptide

در سالی که بالاخره قرار است بازی بسیار مورد انتظار Dead Island 2 منتشر شود (البته اگر دوباره تاخیر نخورد)، نسخه قبلی آن یعنی عنوان Dead Island: Riptide ده ساله خواهد شد. این بازی دقیقا دنبال نسخه اول بازی Dead Island است و داستان بازی دقیقا از همان جایی که نسخه پیشین بازی تمام شده، شروع می‌شود. بازی کاملا از فرمول اصلی پیروی می‌کند و گیم پلی بازی دارای جزئیات جدیدی نخواهد بود.

بازماندگان در این عنوان این بار با خطرات جدی‌تری روبرو خواهند شد که در جزیره جدیدی به نام Palanai اتفاق می‌افتد. در حقیقت بازی Dead Island سبک جدیدی را در ژانر survival-horror زامبی ایجاد کرد و موجب الهام‌گیری عناوین زیادی از جمله بازی‌های Dead Rising و Far Cry 3 شد. بازی جزیره مرده توانست با نمایش مکانیک‌های نوآورانه از جمله پاکور اول شخص، مکانیزم منحصربه‌فرد ساخت سلاح و موارد دیگر سبک جدیدی را خلق کند. فرمول موفق گیم پلی عنوان Dead Island ، موجب طراحی و ایجاد بازی Dying Light گردید که توسط سازندگان Techland ساخته شد. شاید اگر بازی جزیره مرده نبود، الان شاهد بازی‌هایی همچون Dying Light یا موارد دیگر نبودیم.

6) بازی Dead Rising 3

یکی از عناوینی که در سال 2013 منتشر شد و توانست به عنوان اولین انحصاری شرکت مایکروسافت برای کنسول ایکس باکس صنعت گیم را وارد مرحله جدیدی از درآمدزایی کند، نسخه سوم سری بازی Dead Rising بود. به طور کلی بازی Dead Rising 3 نقش مهم را در تاریخ صنعت گیم ایفا کرد، زیرا همانطور که گفتیم اولین انحصاری تاریخ برای یک کنسول نسل هفتمی بود. این عنوان توانست با مکانیک‌های جدید گیم پلی بازیکنان را به جهانی مملو از زامبی ببرد و به آن‌ها آزادی عمل برای انجام هر کاری و ساخت هر گونه سلاحی را بدهد.

بازیکنان با Dead Rising 2 به شهری در لاس وگاس به نام کازینو می‌روند و کنترل شخصیتی به نام چاک گرین را برعهده خواهند گرفت، اما در نسخه سوم گیمرها به دنیایی بزرگ‌تر و شهری گسترده‌تر به نام  کالیفرنیا می‌روند و نقش شخصیتی به نام لوس پردیدوس را ایفا می‌کنند. بازی دد رایزینگ 3 داستانی کاملا متفاوت به نسخه قبلی خود را برای بازیکنان روایت می‌کند و آن‌ها را به مکانی کاملا جدید می‌برد. بازی دارای چندین پایان متفاوت است و می‌تواند بازیکنان را ساعت‌ها با امکانات منحصر به فرد خود سرگرم کند.

7) بازی Dead Space 3

نسخه سوم بازی دد اسپیس در سال 2013 عرضه شد و مُهر پایانی نچندان دلچسب را به دل طرفداران خود زد. بازی با معرفی حالت co-op در مقابل بخش تک نفره خود، باعث ایجاد تغییرات عجیب و غریبی در بازی شد. بازی Dead Space 3 با حفظ فرمول دو نسخه قبلی خود قصد داشت اثری به یاد ماندنی در ذهن مخاطبان خود از این سه گانه به جای بگذارد که متاسفانه این هدف به موفقیت نرسید. بازی دد اسپیس 3 در زمان عرضه با انتقادهای بسیار زیادی روبرو شد.

با این که سازندگان عناصر و المان‌های جدیدی را وارد بازی کرده بودند، اما طرفداران قدیمی این سری بازی رضایت کافی از نسخه سوم آن نداشتند و به همین خاطر دوگانگی زیادی میان طرفداران و مخالفان این عنوان ایجاد شد. با این حال نمی‌توان از سبک بازی‌های ترسناک صحبت کرد و نامی از این سری بازی Dead Space آورده نشود. بازی Dead Space 3 در سال 2023، 10 ساله خواهد شد و نسخه ریمیک Dead Space (اولین نسخه از این سری) در تاریخ 7 بهمن 1401 (27 ژانویه 2023) عرضه خواهد شد. پس خودتان را برای یک تجربه خوفناک و صد برابر ترسناک‌تر، آماده کنید؛ زیرا فضای مرده در راه است.

8) بازی Outlast

یکی از ترسناک‌ترین و دلهره‌آورترین عناوینی که می‌توانید در سبک بازی‌های ترسناک تجربه کنید، نسخه اول بازی Outlast است. این عنوان به قدری ترسناک بوده که برخی افراد معتقدند تعداد کمی از گیمرها توانسته‌اند آن را به پایان برسانند. بازی اوت لست در سال 2013 سبک جدیدی از بازی‌های ترسناک اول شخص را به نمایش گذاشت که تا آن موقع عنوانی همانند آن منتشر نشده بود. البته ناگفته نماند که به گفته سازندگان آن‌ها با الهام‌گیری از بازی Amnesia توانستند بازی کاملا مدرن و مناسب آن سال را بسازند که تمامی بازیکنان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

اینگونه شد که شما به عنوان یک گزارشگر باید با دوربین فیلمبرداری خود به تیمارستانی متروکه و پر از دیوانگان عجیب و غریب می‌رفتید. در این تیمارستان تنها راه شما برای زنده ماندن، دویدن و پنهان شدن از دست دیوانگان است، فکر مبارزه با آن‌ها را از ذهن خود بیرون کنید؛ زیرا بازی هیچ گونه وسیله دفاعی در اختیارتان قرار نمی‌دهد. نسخه دوم این بازی در سال 2017 عرضه شد و نسخه سوم آن به نام The Outlast Trials در راه است. امیدواریم حالت co-op در نسخه سوم اوت لست موفق عمل کند و به سرنوشت بازی دد اسپیس 3 دچار نشود.

9) بازی Metro: Last Light

به شخصه یکی از طرفداران پروپاقرص سری بازی Metro هستم و با 10 ساله شدن نسخه دوم آن به نام Metro: Last Light، اشک شوق در چشمانم حلقه می‌زند و یاد خاطرات شگفت‌انگیز شخصیت دوست‌داشتنی و صامت آرتیوم (Artyom) می‌افتم. بازی Metro: Last Light دنباله‌ا‌ی بر نسخه پیشین خود یعنی عنوان Metro 2033 است. در ابتدا قرار بود بازی با نام Metro 2034 منتشر شود که بنا بر تصمیم سازندگان به Last Light تغییر نام داد.

عنوان پیشین بازگو کننده‌ی وقایع رمانی با همین نام، اثر Dmitry Glukhovsky (دیمیتری گلوخوفسکی) روس بود، اما داستان Last Light علیرغم همکاری نویسنده در نگارشش، کاملا مبتنی بر رمان Metro 2034 نیست و وقایع جداگانه‌ای را بازگو می‌کند. لست لایت به خوبی می‌تواند با گیم پلی و داستان و اتمسفر منحصر به فرد خود مخاطب را ساعت‌ها میخکوب خود کند به طوری که به هیچ‌وجه متوجه گذشت زمان نخواهید شد. نسخه سوم این بازی به نام Metro Exodus در سال 2019 منتشر شد و توانست طرفداران را از آخرین نسخه خود راضی نگه دارد و پایان خوشی را برای این سه گانه رقم زند. (البته اگر بازی را روی پایان خوب به اتمام برسانید).

10) بازی The Last Of Us

در نهایت می‌رسیم به گل سرسبند صنعت گیم که جزء بازی The Last Of Us عنوانی نیست. شاید باورش سخت باشد، اما تقریباً یک دهه از زمانی که استودیو Naughty Dog یکی از برجسته‌ترین بازی‌های خود را منتشر کرده است، می‌گذرد. لست آو آس از آن دست از عناوینی به شمار می‌آید که با گذشت حتی 10 سال باز هم رنگ و بوی تازگی خود را حفظ کرده است. روایت داستانی بازی از همان ابتدا قلب گیمرها را تکه تکه می‌کند و آن‌ها را با موسیقی متن دیوانه‌کننده خود تنها می‌گذارد.

بازیکنان کنترل مردی به نام جوئل را برعهده می‌گیرند که دخترش را در آغاز طاعون قارچی کوردیپس که جهان را نابوده کرده، از دست داده و حال باید با دختری به نام الی که در برابر این بیماری ایمن است، به سفری فوق‌العاده خطرناک برای پیدا کردن درمان این طاعون برود. بازی به معنای کامل داستانی سینماتیک و فوق‌العاده احساسی دارد که هر از چند گاهی بازیکنان را شگفت‌زده می‌کند، به طوری که آن‌ها برای فهمیدن ماجرا چندین دقیقه ممکن است به صفحه نمایشگر خود خیره بمانند. با این حال، همانطور که می‌دانید نسخه ریمیک این بازی برای پلی استیشن 5 عرضه شده و قرار است در تاریخ 12 اسفند 1401 (3 مارس 2023) برای پلتفرم پی‌سی منتشر شود. بنابراین خودتان را برای تجربه یکی از بهترین بازی‌های انحصاری پلی استیشن در چندین سال اخیر، آماده کنید.

کلام پایانی

شاید باورش سخت باشد که در سال 2023 بازی‌های قرار گرفته در لیستمان 10 ساله می‌شوند، درحالی که برخی از آن‌ها هنوز که هنوز برای مخاطبان تازگی دارند و انگار نه انگار یک دهه از عمر آن‌ها گذشته است. در نهایت امیدواریم از خواندن محتوای بازی های ترسناک قدیمی که قرار است در سال 2023، ده ساله شوند؛ لذت برده باشید. شما چه خاطراتی از این بازی‌های ترسناک دارید؟ با کدام اثر بیش‌تر ترسیدید؟ شما عزیزان می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با تیم پارسی گیم و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نوشته بازی های ترسناکی که در سال 2023 ده ساله می‌شوند اولین بار در پارسی گیم پدیدار شد.