اف تی اپیک | پلتفرم بازی و سرگرمی برای تفریح و کسب درآمد دیجیتال شما

بهترین بازی‌ های سال 2022 از نگاه تیم تحریریه پارسی گیم

بهترین بازی‌ های سال 2022 از نگاه تیم تحریریه پارسی گیم

سال 2022 شاید سریع‌تر از آنچه فکر می‌کردیم به پایان رسید. این سال را می‌توان برای بازی های ویدیویی سال درخشانی دانست و در میان بهترین بازی های سال 2022 عناوین جذاب و سرگرم‌کننده‌ای در هر ژانر و برای هر سلیقه‌ای پیدا کرد. این‌طور به نظر می‌رسد که استودیوهای ساخت بازی درس‌هایی از سال‌های گذشته گرفته و شاهد انتشار عناوین ناامیدکننده کمتری بودیم. هر چند عناوین ناامیدکننده‌ای مانند Saints Row، Gotham Knights و Diablo Immortal تا حدی این سال را هم به کام بازیکنان تلخ کردند.

بهترین بازی های سال 2022 از نگاه پارسی گیم

قطعاً ارائه فهرستی از بهترین بازی های سال 2022 که بتواند مطابق سلیقه همه باشد کار ساده‌ای نیست؛ اما با توجه به محبوبیت و کیفیت عناوین منتشر شده، می‌توان تا حد مناسبی انتظارات را برآورده کرد. در ادامه این مطلب، بهترین بازی های سال 2022 را از نگاه تیم پارسی گیم برای شما گرد آورده‌ایم تا مروری بر این سال از صنعت گیمینگ داشته باشیم. قدم زدن در سرزمین‌های میانه در بازی Elden Ring، گشت و گذار در قالب یک گربه در بازی Stray، ادامه ماجراجویی‌های ایلوی در Horizon Forbidden West و به رگبار بستن دشمنان در بازی Call of Duty Modern Warfare 2 همگی تجربه‌های شیرینی بودند که لطف بهترین بازی های سال 2022 در اختیار ما قرار داده شدند.

1) Elden Ring

در صدر فهرست بهترین بازی های سال 2022 از نگاه پارسی گیم، مهمان بازی جذاب و فوق‌العاده الدن رینگ هستیم، آخرین ساخته ذهن خلاق میازاکی و استودیو Fromsoftware که توانست عنوان بهترین بازی سال را هم کسب کند، جایگاهی که واقعاً به آن تعلق داشت. از شاهکار بودن الدن رینگ می‌توان ساعت‌ها نوشت و صحبت کرد، از گرافیک و تصاویر هنری زیبایش گرفته تا وسیع‌ترین دنیایی که در یک عنوان نقش‌آفرینی و Souls-like می‌توان تجربه کرد. بسیاری از افراد بازی Elden Ring را بهترین نقطه برای ورود به بازی های Fromsoftware می‌دانند، زیرا به‌قدری آزادی عمل و گستردگی در گیم پلی وجود داشته که هر شخصی می‌تواند مسیر خودش را در آن پیدا کند.

با این حال با یک بازی از استودیو فرام سافتور رو به رو هستید و قرار نیست تجربه آسان و بدون چالشی داشته باشید؛ اما بدانید که تمام این سختی و چالش‌ها شیرین رقم می‌خورد. تنوع بالای دشمنان، باس فایت های بی‌نظیر، افزایش قابلیت‌های کاراکترها و مهم‌تر از همه تبدیل شدن بازی به یک اثر جهان‌باز، تجربه شما از این بازی را قطعاً لذت‌بخش خواهد کرد. سرزمین‌های میانه یا همان The Lands Between به‌قدری وسیع و بزرگ است که هر چه در بازی پیش می‌روید، قسمت‌های بیشتری از آن را کشف خواهید کرد و با خود می‌پرسید: پس انتهای این نقشه کجاست؟ الدن رینگ از آن بازی‌هایی است که می‌تواند ماه‌ها ماجراجویی لذت‌بخش به شما هدیه دهد و سزاوار رتبه اول در بهترین بازی های سال 2022 است.

بازی Elden Ring یک کتاب مرموز و ناشناخته است که مملو از رازهای جذاب بوده و اینکه چگونه و به چه ترتیبی فصل‌های آن را بخوانید، یا رازهایش را برملا کنید بر عهده خودتان قرار می‌گیرد. هر گوشه از دنیای وسیع سرزمین در الدن رینگ این پتانسیل را دارد که چیزی را در خود پنهان کرده باشد. این موضوع آن حس ماجراجویی و کنجکاوی را در شما بیدار کرده تا جای جای سرزمین‌های میانه را بگردید و به امید کشف حقیقت باشید، هرچند شاید گاهی ناامید و خسته شوید. الدن رینگ تجربه یک سولزلایک کامل و بی‌نقص با گرافیکی بی‌نظیر، موسیقی لذت‌بخش و روایتی عمیق بوده که منحصر به ساخته‌های استودیو Fromsoftware و ذهن خلاق میازاکی است.

علی ناجی مقدم

دبیر تحریریه

از زمین‌های نفرین شده Caleid گرفته تا نمای جادویی قلعه Raya Lucaria، از ملکه Marika و فرزندانش گرفته تا Godfrey و Ranni؛ بازی Elden Ring و سرزمین Lands Between ناامیدی را در نهایت تاریکی و درد را در غایت زجر کشیدن به تصویر می‌کشند. فانتزی سیاه و باشکوه استودیو FromSoftware تجربه سال‌های گذشته را در یک پیکر واحد جمع کرده که به غیر از کلمه «افسانه‌ای»، نمی‌توانیم واژه دیگری را برای توصیف عظمتش به کار بگیریم. ماجراجویی شخصیت اصلی که با لقب Tarnished شناخته می‌شود از دل خدایان و نیمه خدایان گذر می‌کند تا در پایان راه، از یک طرد شده دون پایه به Elden Lord تبدیل شود. اما این راه آنقدری عجیب، سیاه و فراموش نشدنی است که اگر بخواهیم آن را با سایر آثار سال 2022 مقایسه کنیم، باید الدن رینگ را با اختلاف قابل توجهی در صدر جدول قرار دهیم. بهترین بازی سال 2022 از دید مراسم The Game Awards درست مانند یک بوم نقاشی می‌ماند که نقاشی کردن روی آن با وجود تمامی سختی‌ها، به حس رضایت درونی می‌انجامد.

آرحام ادبخواه

تحریریه

لینک های دانلود بازی Elden Ring:

دانلود بازی Elden Ring برای کامپیوتر
دانلود بازی Elden Ring برای پلی استیشن 4
دانلود بازی Elden Ring برای پلی استیشن 5

2) God of War Ragnarok

اینکه شماره دوم از سری جدید گاد آف وار قرار بود موفق ظاهر شود بر هیچ‌کس پوشیده نبود. بازی God of War که شکل جدیدی را در سال 2018 به طرفدارانش ارائه داد، آن‌قدر محبوب و پرطرفدار شد که سونی سیاست‌های انحصاری خودش را در قبال آن شکست و بازی برای پلتفرم PC نیز منتشر شد. دیدن شکل و شخصیت جدید کریتوس که اکنون به پدری دلسوز اما جدی تبدیل شده و ماجراجویی‌هایش در سرزمین Midgard، سرزمینی باستانی در افسانه‌های نورس و وایکینگی در کنار پسرش برای همگان بی‌نظیر بود. شماره دوم این سری یعنی بازی God of War Ragnarok هرچند در اواخر سال 2022 منتشر شد، توانست در رقابت نزدیکی با سایر عناوین قرار بگیرد و در چند قدمی الدن رینگ قرار بگیرد.

در فهرست بهترین بازی های سال 2022 از دید پارسی گیم، با اختلاف کمی گاد آف وار رگناروک دوم شد که خود شاهکار بودنش را نشان می‌دهد. سازندگان در استودیو Santa Monica همان فرمول و اصول موفق بازی اول را ادامه داده، چیزهای جدید و جذابی به آن اضافه کرده و در کنار داستان‌سرایی بی‌نظیر و شخصیت‌پردازی خارق‌العاده، ماجراهای کریتوس و آترئوس را به بهترین شکل روایت کردند. به جز این، تنوع بیشتر دشمنان، سلاح‌ها و قابلیت‌ها، مبارزه با انواع مختلف از Bossها که تعدادشان از شماره اول بسیار بیشتر شده و گشت و گذار در نقاط بیشتری از سرزمین‌های 9 گانه تجربه‌ای است که هر بازیکنی باید آن را بچشد، افسوس که برای بازیکنان روی پلتفرم PC بازی در دسترس نیست و باید برای آن انتظاری شیرین اما طولانی بکشند!

زمانی که در اولین بازی سری God of War به جنگ آرس رفتیم و با هر بار چرخاندن Blades of Chaos چندین دشمن را از وسط نصف می‌کردیم، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که روح اسپارتا در سال‌های اخیر تا این حد تغییر کند. بازی God of War Ragnarok همان مسیر انقلابی 2018 God of War را ادامه می‌دهد، با این تفاوت که دنیایش بیش از پیش گسترش پیدا کرده، تنوع دشمنان و تعداد شخصیت‌ها افزایش قابل‌توجهی داشته و طراحی مراحل و مبارزات جذاب‌تر از قبل جلوه می‌کند. کریتوس نه تنها به پدری وظیفه‌شناس تبدیل شده، بلکه خصوصیاتی را از خود بروز می‌دهد که فاصله زیادی با خدای جنگ یونان دارند. در بین تمامی نقاط قوت بازی گاد اف وار رگناروک از جمله کارگردانی عالی، موسیقی گوش‌نواز، بازی بی‌نظیر بازیگران به خصوص کریستوفر جاج در نقش کریتوس، میشه داستان رو مهم‌ترین برگ برنده دونست. کاراکتر‌های جدید در کنار شخصیت‌هایی که از قبل با آن‌ها آشنا هستیم، چنان ماجراجویی در‌گیر‌کننده، جذاب و فوق‌العاده‌ای را پدید می‌آورند که لحظه‌ای اجازه نمی‌دهد کنترلر را کنار گذاشته و نگاه خود را از نمایشگر بردارید. چه پدری باشید که قصد دارد فرزند خود را بهتر بشناسد یا بازیکنی جوان که برای آینده خود رویا‌پردازی می‌کند، چه علاقه‌مند به اساطیر نورس هستید یا تنها می‌خواهید یک تجربه اکشن داشته باشید، در تمامی این شرایط بازی God of War Ragnarok قادر است تجربه‌ای بی‌نظیر برای شما خلق کند.

صادق شجاعی

دبیر بخش خبری

3) Stray

رتبه سوم در بهترین بازی های سال 2022 به یک بازی عجیب و متفاوت از یک استودیو مستقل رسید. بازی Stray توانست یک سوژه محبوب و بسیار پرطرفدار یعنی گربه‌ها را با عناصر پلتفرمر، یک دنیای آخرالزمانی و سایبرپانکی و گرافیک بی‌نظیر تلفیق کند تا یکی از متفاوت‌ترین بازی های سال را تحویل دهد. شما در بازی Stray در قدم‌های یک گربه در دنیایی خالی از انسان‌ها گشت و گذار می‌کنید و همان‌طور که از اسم بازی پیداست، ” سرگردان” می‌شوید.

محبوبیت گربه‌ها به‌عنوان حیواناتی اهلی در بین انسان‌ها بسیار بالاست، بازی های ویدیویی نیز یکی از پرطرفدارترین سرگرمی‌ها در دنیا محسوب می‌شوند، حساب کنید که تلفیق این دو در کنار هم می‌تواند چقدر افراد را به سمت خود جذب کند. دنیای زیبا و آخرالزمانی Stray، وجود انواع ربات‌ها که اکنون جای انسان‌ها را گرفته‌اند و مکانیک‌های ساده پلتفرمر در کنار ” گربه بودن ” چیزی است که بازی Stray را تا این حد محبوب کرده و به آن جایگاه ویژه بخشیده است.

معمولا وقتی صحبت از بازی‌های سایبرپانک میشه شما توقع یه بازی بشدت هیجانی رو دارید، باید تفنگ‌های خاصتون رو بردارید و با ربات‌های انسان‌نمای اطراف مبارزه کنید تا به سطح‌های بعدی برسید. اما چی میشه اگه یه گربه‌ی کیوت و کوچولو یه روز عادی از رو زمین قل بخوره و بیوفته تو این دنیای سرد و تیره‌ی ربات‌ها؟ STRAY جوابمون رو داد. علاوه بر اینکه پیشی بامزه‌ی داستان تاحالا تو همچین دنیایی نبوده، ربات‌ها هم به وضوح از دیدن این موجود متعجب شدن. گرافیک مثال‌زدنی بازی نشون میده که تیم تولید مدت زمان خوبی رو صرف بررسی گربه‌های دنیای واقعی کردن تا بتونن موقع پریدن از یک لوله روی لبه‌ی دیوار روبه‌رو یا کت‌واک کردن روی بلندترین لبه‌ی پشت‌بوم‌ها به شما احساس خارق‌العاده‌ی گربه بودن رو القا کنن! دوستی گربه‌ی داستان ما با پهپاد مترجم هم خالی از لطف نبود. ریزه‌کاری‌های این بازی واقعا خستگیتون رو در می‌کنه و مسیر داستانی هر چپتر به وجد میارتتون. خرخر کردن، پیدا کردن یه مکان تاریک و دنج برای یه چرت کوتاه و … همه و همه دست به دست هم دادن تا STRAY رو به یکی از خاص‌ترین و ماندگارترین بازی امسال تبدیل کنن و درک شما رو از این موجودات نرم و همیشه خسته بالا ببرن.

ساغر رستمی

مترجم بخش زیرنویس

به نظر من استری بهترین بازی سبک ماجراجویی امسال بود. داستان درمورد گربه ی بامزه و نارنجی رنگه که توی شروع بازی، خانواده ش رو از دست میده و توی شهر عجیب غریب گم میشه. این بازی پر بود از ایده های جدید و مرحله های جالب و خاص که انجامشون واقعا برام شیرین بود. چیزی که من رو جذب کرد، شخصیت گربه و کاراکترهای ربات بود که فکر میکنم توی هیچ بازی دیگه ای پیاده نشده بود و همین فضای بازی رو برام جدید و جذاب میکرد. داستان فوق العاده ش که توی آینده بود و شهر که هر نقطه ش یه جزئیات خاص داشت نشون میداد واسه ساخت این بازی خیلی وقت گذاشته شده و خیلی خوب ساخته شده. فقط کافیه این بازی جذاب رو نصب کنید و غرق گرافیکش با شخصیت گربه ای و دوست رباتیتون بشین و حسابی لذت ببرین.

مینا رفیعی

مترجم بخش زیرنویس

4) Immortality

بازی Immortality یک اثر عجیب است و شاید به سلیقه بسیاری از بازیکنان خوش نیاید؛ اما اگر به آن اجازه دهید، یک داستان بسیار عمیق و سرگرم‌کننده را برایتان روایت خواهد کرد. در واقع آن چه در این بازی تجربه می‌کنید، یک سری تصاویر و سکانس‌های سینمایی از پیش ضبط شده است که با انتخاب‌های شما پیش می‌رود و در واقع، داستان به دستان شما نوشته شده و پیش چشمانتان جان می‌گیرد.

داستان بازی در سه سال مختلف 1968، 1970 و 1999 میلادی جریان داشته و مربوط به ساخت یک فیلم سینمایی با شخصیت اصلی مرموزی به اسم Marissa Marcel است. ناپدید شدن او معمای اصلی بازی بوده و پیدا کردن سرنخ در میان سکانس‌ها و دیالوگ‌هایی است که می‌بینید. شاید چنین بازی‌هایی برای همه افراد سرگرم‌کننده نباشد اما برای کسانی که علاقه‌مند به روایت داستانی و شخصیت‌پردازی و ماجراجویی‌های کارآگاهی هستند، قطعاً می‌تواند تجربه لذت‌بخشی رقم بزند.

سالها بود که فکر می‌کردم صحنه‌ای تاثیرگذار همانند پایان بازی متال گیر سالید 2 و آن گفتگو تکان‌دهنده را نمی‌توانم بیابم. تا اینکه Immortality امسال از راه رسید و من را مات و مبهوت با انبوهی از احساسات متفاوت تنها گذاشت. من هیچ‌گاه خود را در نقش بازی‌کننده نیافتم و بلکه انقطاع میان ویدیوها و سه فیلم موجود و تلاش برای ایجاد یک روایت از آنها طبق نظریه مونتاژ و جلوه کولشوف و اینکه مونتاژ نماهاست که معنا می‌آفریند، من را به طور مداوم در نقش‌های مختلفی قرار می‌داد. جایی که سم بارلو مفاهیم هگلی همانند تصادم تز و آنتی‌تز را به کار می‌بندد و با الهام از آیزنشتاین این مساله را نشان می‌دهد که بیینده با برخورد با عناصر متضاد، مفهوم تازه‌ای در ذهن خود می‌آفریند. در نهایت آنچه ویدیوها را به هم متصل می‌کند، یک هماهنگی دموکراتیک میزانسن است و انقطاع معنی‌دار، اساسی برای تشکیل یک کل هنری می‌شود. اثر هنری که در اوج انقطاع و بی‌روایتی، جایی همیشگی در ذهن ما پیدا می‌کند.

تابه‌حال فکر نمی‌کنم مکانیک ساده‌ای وجود داشته باشد که این اندازه احساس در قلب مخاطب برانگیخته باشد. پس از دیدن یکی از بهترین صحنه‌های این بازی و بدون شک یکی از بهترین صحنه‌های تاریخ بازی، مات و مبهوت ساعتی تمام خیره به جاده‌ای تاریک از پنجره اتاقم شدم و می‌دانستم که این بازی برای همیشه در من زنده خواهد بود، همانطور که داستان به من می‌گوید. هیچ‌کدام از بهترین بازی‌های 2022 نتوانست چنین احساسی در من برانگیزد و Immortality بدون شک همانند عنوانش در ذهن من جاودان باقی خواهد ماند.

یحیی رحیمی

نویسنده ارشد

بازی Immortality که بیشتر یک اثر هنری تعاملی است، بدون شک جز بهترین آثار سال 2022 و بهترین بازی 2022 برای من است. وقتی بازی Immortality شروع می‌شود چند ساعتی طول می‌کشد تا با سیستم و هدف بازی آشنا شد، اما به محض اینکه متوجه شدید دنبال چی هستید و چطوری این معمای ویدئویی هزار تیکه‌ای را حل کنید، بازی Immortality مانند خوره به روح و مغزتان می‌افتد تا آن را کامل کنید. اگر از کارگردانی فوق‌العاده سم بارلو و نقش‌آفرینی تیم بازیگری بگذریم، داستان و نحوه روایت آن یکی از خاص‌ترین چیزهای بود که طی چند سال اخیر دیدم. بازی Immortality تنها یک هدف دارد و آن هم نشان دادن جاودانگی هنر و آثار هنری است، که حتی اگر روزی آن اثر نابود شود، تاثیر آن بر مخاطب و زندگی او جاودانه خواهد بود. مخاطبی که شاید روزی خودش دست به خلق اثر هنری بزند و آن جا است که روح آن اثر از یاد رفته دوباره زنده می‌شود و به ‌جاودانگی می‌رسد. بازی Immortality نیز در صف این آثار قرار می‌گرد که داستان و تاثیر آن بر تمامی افرادی که آن را کامل تجربه کنند، جاودانه خواهد بود.

مسعود کاظمی

تحریریه

5) A Plague Tale: Requiem

اگر ماجراجویی‌های تلخ و تراژدی آمیسیا د رون را در بازی A Plague Tale: Innocence دنبال کرده باشید، میدانید که این بازی که از استودیو کوچکی منتشر شده بود تا چه اندازه توانست محبوبیت کسب کند. حال دنباله این عنوان محبوب تحت عنوان بازی A Plague Tale: Requiem در سال 2022 توانست روایتی جذاب را با همان اصول گیم پلی و گرافیکی خارق‌العاده ارائه دهد و جایگاهی مناسب و ویژه در بین بهترین بازی های سال 2022 پیدا کند. شما بار دیگر در کنار این خواهر و برادر رنج‌دیده وارد دنیایی خشن و بی‌رحم می‌شوید تا بر مشکلات و چالش‌ها غلبه کنید.

نقد و بررسی بازی A Plague Tale: Requiem

برخلاف بازی اول، آمیسیا این بار دیگر “بی‌گناه” نیست و به یک مبارز قابل، تبدیل شده و می‌تواند به‌خوبی از پس سختی‌ها بر بیاید. او اکنون بیشتر از قبل می‌تواند به کمک برادرش بشتابد، از ابزارها و سلاح‌های جدیدی استفاده کند و مسیر زندگی را برای هر دوی آن‌ها به سمت امنی ببرد. جدای از گیم پلی، روایت داستانی و شخصیت‌پردازی، آنچه همگان را مدهوش کرد گرافیک بی‌نظیر و چشم‌نواز بازی بود که صحنه‌ها و انیمیشن‌های خارق‌العاده‌ای را پدید آورده که قدرتمندترین سخت‌افزارها را نیز به چالش می‌کشد.

تقریبا بعد از این که بازی شاهکار The Last of Us Part II را تجربه کردم، دیگه فکر نمی‌کردم روزی یک بازی دیگر بتواند به اعماق وجودم رخنه کنه و باعث بشه سال‌های سال آن را فراموش نکنم. اما همه چیز برخلاف تصور من بود و بازی A Plague Tale: Requiem توانست با آن پایان شوکه‌کننده و بینظیرش، سطح دیگری از احساسات را به من نشان دهد و جایگاه ویژه‌ای در قلبم پیدا کند. شاید در دل خود بگویید زیادی اغراق کردم، اما احتمالا افرادی که این عنوان شگفت‌انگیز را تجربه کردند با من هم عقیده هستند؛ زیرا Requiem با روایت داستانی متحیر کننده، محیط‌های چشم‌نواز، روابط غیرقابل وصفش از رفتار آمیسیا با هیوگو به عنوان یک خواهر و برادر و کلی موارد دیگر که تا صبح می‌توانم برایتان توضیح دهم؛ حرف و پندهای آموزنده دارد و به نوبه خودم از استودیو Asobo برای خلق همچین اثری سپاسگزارم. به جرات می‌توانم بگم که بازی A Plague Tale: Requiem آنطور که باید و شاید دیده نشد و زیر سایه عناوین بزرگ سال 2022 به عنوان یک الماس نخراشیده پنهان ماند و نتوانست جایزه‌هایی که لیاقتش را داشت رو ‌کسب کند. در نهایت اگر مثل من از تجربه بازی‌های داستان ‌محور لذت می‌برید، تجربه Requiem را از دست ندهید که بدون شک به یکی از بهترین تجربه‌های زندگیتان تبدیل می‌شود.

سارا هابطی

نویسنده

6) Horizon Forbidden West

نمی‌توان فهرستی از بهترین بازی های سال 2022 جمع‌آوری کرد و نامی از شماره جدید بازی هورایزن نیاورد. به لطف محبوبیت بالای بازی Horizon Zero Dawn، هم کاربران پلی‌استیشن و هم PC موفق شدند در کنار Aloy ماجراجویی‌های جذابی را در یک دنیای پساآخرالزمانی و مملو از ربات‌هایی که شبیه به حیوانات طراحی شده‌اند، داشته باشند. در این دنیا، تمدن مدرن و پیشرفته بشریت به طور کامل از بین رفت و انسان‌ها به زندگی بدوی خود بازگشتند؛ اما در کنار ربات‌ها و تکنولوژی‌های بازمانده انسان‌های مدرن.

شماره دوم این سری یعنی بازی Horizon Forbidden West بار دیگر ایلوی را در کنار شما به ماجراجویی‌هایی جدید می‌فرستد. بازی همان مکانیک‌های شماره اول را در خود حفظ کرده و با اضافه کردن مناطق وسیع‌تر، گرافیک به روز و مدرن و همچنین تجهیزات و دشمنان جدید، تجربه‌ای لذت‌بخش، آشنا اما منحصر به فرد را به خوردتان می‌دهد. اکنون می‌توانید در اعماق دریاها همراه ایلوی گشت و گذار کنید، با گلایدر در هوا پرواز کرده و ربات‌های خطرناک جدیدی را از بین ببرید.

یکی از پرفروش‌ترین بازی‌ها با بودجه‌ای بزرگ. روایت داستان علمی-تخیلی جنگجوی رانده‌ شده در قبایلی که هزاران سال بعد از آخرالزمان در دنیای ربات‌ها زندگی می‌کنن. مناظر بی‌نظیر، رنگ‌های فوق‌العاده, شخصیت‌های جدید و قدیمی با حالات چهره‌ی متحیر کننده و دیالوگ‌های جذاب، موسیقی متن متناسب و سیر داستانی منسجم این بازی رو به یک شاهکار گرافیکی تبدیل کردن. یکی از جذابیت‌های این بازی که من رو یاد سری‌های Tomb Raider و Assassins’s Creed می‌انداخت قطعا نوع جمع اوری گیاهان، ساخت اسلحه‌ها و نوع مبارزه‌ی شخصیت اصلی با دشمن‌ها بود. ماموریت‌های جانبی سرگرم کننده و شخصیت سردتر ایلوی نسبت به سری اول هم قابل تامل هستن. کنترلرهای متعددی که داخل بازی هست ممکنه که کمی شما رو گیج کنه اما نگران نباشید و به بازی ادامه بدید و از گرافیک زیبای اون غافل نشید تا لذت بازی رو براتون دوچندان کنه. اگه از بازی‌های اکشن و ماجراجویانه خوشتون میاد این بازی هنرمندانه رو از دست ندید.

ساغر رستمی

مترجم بخش زیرنویس

7) Gran Turismo 7

امسال در میان بازی های مسابقه‌ای، نام بازی Gran Turismo 7 در فهرست بهترین بازی های سال 2022 می‌درخشد. قدمت مجموعه Gran Turismo هم‌اندازه عناوینی مانند Need for Speed بوده و به‌عنوان یکی از انحصاری‌های پلی‌استیشن، شماره هفتمش به‌خوبی توانست نظر بازیکنان را جذب کند. جدای از گرافیک خیره‌کننده و واقع‌گرایانه بازی که تفاوت چندانی با دنیای واقعی ندارد، شبیه‌سازی دقیق ماشین‌ها و همچنین تنوع بالای آن‌ها بوده که تجربه بازی را بیش از پیش لذت‌بخش می‌کند. بازی Gran Turismo 7 توانست همان جذابیت و واقع‌گرایانه بودنی که Forza Horizon 5 در سال 2021 ارائه داد را، به شکلی واقع‌گرایانه دوباره به خورد طرفداران سبک ریسینگ دهد.

بازی Gran Turismo 7 را می‌توان تجربه‌ی چشم‌نوازی دانست. نورپردازی در شرایط آب و هوایی مختلف درکنار دقت بالا به جزئیات محیطی و داخل ماشین‌ها، سبب شده تا گرن توریسمو ۷ در این زمینه بتواند تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، از نظر تنوع پیست، تمامی پیست‌ها به‌جز سه پیست برگرفته از مدل واقعی خود بوده و تمامی جزئیات‌ آن‌ها به بهترین شکل ممکن دراینجا شبیه‌سازی شده است. همچنین وجود بیش از ۴۲۰ ماشین، سبب شده تا GT7 از این حیث تجربه‌ی کاملی را ارائه دهد. دراین‌میان بد نیست اشاره‌ای هم به حالت عکاسی بازی Gran Turismo 7 داشته باشم. حالت عکاسی بازی با پس‌زمینه‌های زیبای خوب حسابی دل شما را برای تهیه عکس‌های چشم‌نواز و خیره‌کننده می‌برد. از نظر فنی هم بازی فاقد افت فریم یا باگ خاصی است و تجربه‌ای روان و بی‌نقص را ارائه می‌دهد. صداگذاری یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بازی‌های ریسینگ بوده و گرن توریسمو 7 کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده است. صدای موتور ماشین‌ها طراحی منحصربه‌فردی داشته و باتوجه‌به تغییر زاویه دوربین از خارج ماشین به داخل ماشین، نوع صداگذاری بازی هم تغییر پیدا می‌کند. موسیقی‌های بازی هم حس و حال خوبی را در حین انجام مسابقات القا می‌کند و تیم سازنده سعی کرده به‌واسطه‌ی بعضی از آهنگ‌ها، حس و حال نوستالوژی را برای کاربران قدیمی شبیه‌سازی کند. در انتها، Gran Turismo 7 یکی از بهترین تجربه‌های ریسینگ چند سال اخیر است و چه کاربران تازه‌وارد و چه کاربران قدیمی، می‌توانند ساعت‌ها خود را با محتویات آن سرگرم کنند.

پوریا مشکین

گرافیست

8) Pentiment

بازی Pentiment اثر جدید ساخته استودیو Obsidian یک بازی هنری متفاوت است که ماجراجویی‌هایی را در قالب یک هنرمند ارائه می‌دهد. گیم پلی بازی اساساً شامل جستجوی محیط برای سرنخ‌ها، سؤال پرسیدن از مردم شهر و تلاش برای نتیجه‌گیری درباره شواهدی است که پیدا می‌کنید. این رویکرد مینیمالیستی برای داستان غنی و پیچیده‌ای که Pentiment در حال تعریف است، بسیار عالی عمل می‌کند. شما با قدم زدن در قرن شانزدهم میلادی، حل کردن معماها و پیدا کردن سرنخ قتلی که ممکن است به اسم دوست شما تمام شود در بازی سرگرم خواهید شد. این بازی با وجود ساده بودن، به‌قدری جذاب و سرگرم‌کننده طراحی شده که ارزش قرار گرفتن در فهرست بهترین بازی های سال 2022 را دارد.

عنوان Pentiment یک کلاس درس برای علاقه­مندان هنر است؛ اثری که به بازیکن اجازه می­دهد هم­زمان با خواندن یک کتاب، آینده ­ی شخصیت ­های آن را بنویسد. پنتیمنت از سبک هنری آثار قرون وسطی به خوبی استفاده می­کند و با کمی دقت می­توان به تمام رفرنس ­های آن پی برد. به دلیل بودجه کم این بازی در روند ساخت، از هیچ صداپیش ه­ای استفاده نشده است و تمام داستان به صورت متنی روایت می­شود؛ اما خلاقیت استودیو Obsidian در بهره گرفتن از فونت­های مختلف به همراه رنگ­ های متفاوت، باعث تمایز تک تک شخصیت­ های دنیای پنتیمنت شده است تا بازیکن هرگز احساس خستگی نکند. جزئیات فونت­ ها، سرعت نوشتن در کنار غلط­های املایی تمام ویژگی­ های شخصی افراد را بازگو می­کند، که این موضوع به توانایی بازیکن در انتخاب مسیر کمک خواهد کرد. داستانی که به بهترین شکل بازیکن را میخ­کوب می­کند، تا بتواند از راز قتل­ های مرموز و روابط عجیب بین شخصیت ­ها پرده بردارد. هدف این بازی تنها یک دسته مشخص از بازیکنان با سلیقه خاص نیست؛ با در دسترس قرار دادن تمامی اطلاعات مورد نیاز برای درک بهتر تاریخ و داستان، تمامی پلیرها با سلیقه ­های دیگر نیز می­توانند از بازی لذت ببرند. روایت خاص این بازی به تنهایی ثابت می­کند که حضور چنین آثاری در صنعت ویدیوگیم واجب است. اگر شما هم به عنوان­های نقش­ آفرینی مانند Disco Elysium علاقه دارید پنتیمنت را از دست ندهید، چرا که این اثر به طور غیرمنتظره­ای به بهترین بازی سال شما تبدیل خواهد شد.

بهرام شعبان دوست

گوینده

9) Call of Duty Modern Warfare II

سالی جدید و یک بازی کال آف دیوتی جدید. قطعاً دوران اوج سری Call of Duty به دو شماره برمی‌گردد، شماره دوم که روایت جنگ جهانی را در تمامی جبهه‌ها به نمایش گذاشت و شماره چهارم که وارد دنیای جنگ های مدرن شد. بازسازی جدید این سری که دوباره ماجراهای نبردهای مدرن را در کنار کاپیتان پرایس و تیم زبده و قدرتمندش روایت می‌کند، مورد استقبال خوبی قرار گرفت و شماره دوم بازی که در سال 2022 منتشر شد، توانست امتیازهای بسیار بالایی به دست آورد.

گرافیک خیره‌کننده، سبک گیم پلی کلاسیک و اصولی سری کال آف دیوتی در کنار بخش مرحله‌ای جذاب با داستانی هیجان‌انگیز و بخش چندنفره بسیار سرگرم‌کننده با حالت‌های مختلف، تجربه بازی را برای هر شخصی که عاشق سبک شوتر است ضروری می‌کند. در بازی Call of Duty Modern Warfare II هیچ محدودیتی برای هیجان و تیراندازی وجود نداشته و به رگبار بستن دشمنان و سایر بازیکنان بیش از پیش لذت‌بخش طراحی شده است تا حق قرار گرفتن در فهرست بهترین بازی های 2022 را داشته باشد.

باید بگم سری جدید بازی هم راه نسخه های قبلی رو پیش گرفت و همون چیزی که از سری بازی های COD یاد داریم رو دوباره با گرافیک بهتر به ما نشون داد و ورود دوباره ی کاراکتر های قبلی به بازی به جذابیت اون اضافه کرد. این نسخه ی بازی همراه با Warzone 2 ارائه شد که در واقع میتونیم هر دو رو یک مجموعه در نظر بگیریم که به بخش داستانی و بتل رویال تقسیم میشه در نسخه دوم Warzone بزرگ ترین تغییری که دیدیم اضافه شدن مود های جدید به بازی همچون DMZ هست که حس و حال بازی Escape From Tarkov رو به شما میده و هنوز هم جای پیشرفت زیادی داره و در کنار تموم این ها بتل رویالی که از نسخه های قبلی داشتیم در این نسخه هم پابرجاست و همراه با اضافه شدن بتل رویال سوم شخص بخش اصلی Warzone 2 رو تشکیل میده. در آخر نسخه ی جدید COD همون راه نسخه های قبلی رو پیش گرفته و میتونه طرفداران اون رو ساعت ها مشغول نگه داره و حس ورود به منطقه ی جنگی و هم تیمی شدن با کاراکترهای دوست داشتنی اون رو به شما القا کنه.

محمد اویدی

مترجم بخش زیرنویس

10) Apex Legends Mobile

نوبتی هم باشد، نوبت یک عنوان جذاب موبایل در فهرست بهترین بازی های 2022 از نگاه پارسی گیم است و آن هم چیزی نیست جز نسخه موبایل بازی محبوب ایپکس لجندز. قطعاً اگر از طرفداران بازی های سبک شوتر و بتل رویال باشید، تا به امروز ساعت‌های زیادی را در این بازی محبوب پشت سیستم‌های خود تجربه کرده‌اید. گیم پلی جذاب و رایگان بودن این بازی باعث شد که موفقیت و طرفداران بسیاری را به سمت خود جذب کند و نسخه موبایلی آن نیز تحت عنوان Apex Legends Mobile در سال 2022 منتشر شود. تجربه ‌ایپکس لجندز با همان گرافیک خیره‌کننده و گیم پلی جذاب تلفیقی در سبک بتل رویال از پشت صفحه‌های موبایل، چیزی بود که سال 2022 را برای گیمرهای موبایل و اندروید بیش از پیش لذت‌بخش رقم زد.

اپکس لجندز واقعا یکی از بهترین بازی های بتل رویالی بود که بازی کردم. گرافیک بی نظیرش ساعت ها منو توی خودش غرق میکرد و متوجه گذر زمان نمی شدم. برای من سرگرم کننده ترین بازی سال ۲۰۲۲ بود. مپ های خیلی خوبی داشت و بخاطر مودهای مختلف و تنوع اسلحه ها، خیلی دوستش داشتم. بهتون پیشنهاد میکنم هر وقت حوصلتون سر رفت، با دوستاتون بشینین پای این بازی. واقعا مجذوبتون میکنه.

مینا رفیعی

مترجم بخش زیرنویس

11) The Last of Us Part 1

شاید حضور یک بازی قدیمی در این لیست کمی عجیب باشد، اما بازی مذکور شاهکاری در صنعت بازی های ویدیویی در تمامی عرصه‌ها است. بازی The Last of Us Part 1 از دوران پلی‌استیشن 3 مهمان بازیکنان بوده و به‌قدری از لحاظ داستان، شخصیت‌پردازی و گیم پلی کامل طراحی شده که دو بار برای دو نسل مختلف از کنسول‌ها بازسازی شد. ریمستر اول برای کنسول پلی‌استیشن 4 بود که جزییات گرافیکی بی‌نظیری را برای آن دوران ارائه داد و در سال 2022 هم ریمستر دوم برای کنسول قدرتمند پلی‌استیشن 5 منتشر شد و با استقبال همگان رو به رو گشت.

از شاهکار بودن داستان و شخصیت‌پردازی بازی The Last of Us قطعاً مطالب زیادی خوانده‌اید و یا خودتان بارها این بازی را تجربه کرده‌اید. حال به لطف قدرت سخت‌افزاری کنسول جدید سونی، گرافیکی خیره‌کننده را به چاشنی بازی اضافه کرده‌اند تا بتوانید در کنار الی و جوئل در یک دنیای پساآخرالزمانی و مملو از لحظات حساس داستانی و مرگ و زندگی گشت و گذار کنید. تکرار بازی The Last of Us با گرافیک امروزی فقط لذت ظاهری ندارد و تجربه دوباره یک تراژدی جذاب، عمیق و تأثیرگذار است.

The Last of Us همیشه یکی از بازی‌های ویدیویی مورد علاقه من در تمام دوران خواهد بود و به عنوان کسی که بازی The Last of Us Part 1 را تجربه کرده‌ام، می‌توانم بگویم که این بازسازی از هر نظر چقدر بهتر است و همچنان حس یک بازی شاهکار را به من می‌دهد که 9 سال پیش روی پلی استیشن 3 بازی کردم. این در واقع بهانه‌ای عالی برای بازگشت به داستان جوئل و الی است؛ مخصوصا با ویژگی‌های جدید، عشق و فداکاری که در آن نهفته، باعث می‌شود تا ماجراجویی را به تماشایی‌ترین شکل ممکن دوباره زنده کنیم. توجه به جزئیات، صداگذاری حرفه‌ای، گرافیک، گیم پلی، هوش مصنوعی، مدل‌ شخصیت‌ها و موارد دیگر بسیار بهتر از نسخه اصلی هستند که به واسطه آن، احساس یک بازی کاملا جدید به آدم دست می‌دهد و ارزش دوباره بازی را فراهم می‌‌سازد. با گذشت زمان، The Last of Us Part 1 به نسخه واقعی بازی تبدیل می‌شود که نسل‌های آینده از آن لذت خواهند برد. اگر هنوز دنیای لست اف اس را تجربه نکردید، این نسخه فرصت بسیار خوبی برای انجام این کار است.

علیرضا نظری

نویسنده

12) Bayonetta 3

اگر از آن دسته افرادی هستید که به بازی های اکشن و هک اند اسلش علاقه دارید، قطعاً نام سری Bayonetta را شنیده‌اید. این بازی شباهت بسیاری با سری Devil May Cry داشته و همان شخصیت‌پردازی‌های عجیب و منحصر به فرد و مبارزات جذاب و اکشن با کمبوهای مختلف را در دل خود جای داده است. سال 2022 شاهد انتشار شماره جدیدی از این سری با نام بازی Bayonetta 3 بود که توانست محبوبیت خوبی را در زمان کوتاه به دست آورد. شما در این بازی هیچ حد و مرزی برای تخلیه انرژی و تجربه اکشن و مبارزه ندارید و هر مبارزه در آن به لطف سبک گیم پلی و سیستم کمبوها می‌تواند متفاوت و جذاب رقم بخورد.

13) As Dusk Falls

در میان بازی های داستان محوری که در سال 2022 معرفی شد، نام بازی As Dusk Falls شایسته قرار گرفتن در لیست بهترین بازی های 2022 بود. اگر با عناوینی مانند Detroit: Become Human آشنا بوده و از آن لذت برده‌اید، سال 2022 برای شما بازی As Dusk Falls را پیشنهاد می‌کند. تجربه ‌این بازی مانند نگاه کردن یک سریال یا فیلم سینمایی بوده که کارگردانی آن بر عهده خودتان است. در طول بازی باید دائم با داستان و شخصیت‌ها تعامل داشته باشید و دیالوگ‌ها و تصمیم‌های هر کدام را خودتان انتخاب کنید. داستان‌پردازی عالی، گرافیک هنری، صداپیشه‌های بی‌نظیر و روند دوگانه داستان از جمله ویژگی‌های بارز بازی As Dusk Falls است که می‌تواند تا مدت‌ها در ذهن شما باقی بماند.

بازی‌های ماجراجویی همیشه مرا به خود جذب کرده‌اند و چه بهتر که داستانی جذاب در قلب یک بازی ماجراجویی روایت شود. بازی As Dusk Falls یکی از تاثیرگذارترین داستان‌های سال را با سبک مخصوص به خود روایت می‌کند که اندکی از دنیای بازی فاصله می‌گیرد و به عرصه تلویزیون نزدیک می‌شود. سه خانواده که به ظاهر داستان آنها ارتباطی به هم ندارند اما انتخاب‌های بازی‌کننده باعث می‌شود تا این سه خانواده چنان به هم گره بخورند که در نهایت لحظات نفس‌گیری پیش بیاید که نتوان حتی یک لحظه هم دسته‌بازی را رها کرد و بیخیال قسمت بعدی ماجرا شد. این بازی مفاهیم مهمی در جامعه آمریکا را تشریح می‌کند و کارگردان تمام سعی خود را برای ارائه ایده اصلی از دل مکانیک‌های ساده انجام می‌دهد.

در حالی که بخش اول بازی بسیار استادانه ساخته شده است؛ اما بخش دوم از آب و تاب اولیه می‌افتد و در حکم دنباله‌ای برای یک بازی یا فیلم عمل می‌کند و روند نزول شخصیت‌ها و بستار داستان می‌توانست بهتر چیده شود. انتخاب‌های بازی‌کننده تاثیر مستقیم و اساسی رو داستان می‌گذارد و سیستم درختی انتخاب‌ها آنقدر خوب طراحی شده که ممکن است سعی کنید چندین بار به ماجراجویی بپردازید تا بالاخره به آن پایانی که می‌پسندید برسید. As Dusk Falls بدون شک یکی از متفاوت‌ترین بازی‌های 2022 بود که تجربه آن می‌تواند احساسات مختلفی در شما برانگیزد و مفاهیم مهمی در ساختار خانواده‌های امروزی را با زبانی نو نمایش دهد.

یحیی رحیمی

نویسنده ارشد

14) Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge

نمی‌توان از محبوبیت لاک‌پشت‌های نینجا چشم‌پوشی کرد. این شخصیت‌های جذاب و بامزه کارتونی هم در سریال‌های تلویزیونی، هم فیلم‌های سینمایی و هم بازی های ویدیویی حضور فعالی داشتند و طرفداران بسیاری را همراه خود کردند. ماجراجویی در کنار رافائل، داناتلو، لئوناردو و مایکل آنجلو، 4 لاک‌پشت جهش‌یافته که به فنون نینجا و رزمی آشنایی کامل دارند برای هر بازیکنی می‌تواند لذت‌بخش باشد. بازی Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge با ساده‌ترین اصول و گیم پلی، توانست تجربه‌ای لذت‌بخش از دنیای لاک‌پشت‌های نینجا را به خورد بازیکنان دهد. گرافیک دوبعدی و رنگارنگ، گیم پلی مهیج، کمبوهای هیجان‌انگیز و ماجراجویی‌های جذاب در سبک مبارزات رزمی یکی از تجربه‌های لذت‌بخش سال 2022 بود که به لطف این بازی میسر شد.

لاکپشت‌های نینجا اسمی نیست که بخواهم توضیح زیادی در مورد آن بدهم؛ این بازی برای اکثر بچه‌های دهه شصت و هفتاد تجربه‌ای را خلق کرد که حتی امروز هم، آن خاطرات پاک نمی‌شوند. این عنوان نوستالژی که بخش عظیمی از پول جیبی امثال من و شما را مصرف کرد و حتی باعث جنگ و دعوا با خانواده‌ها می‌شد، باری دیگر با شخصیت‌های درخشان و جسورش برای زنده کردن این سری در دنیای بازی‌های رایانه‌ای بازگشتند تا به همه نشان دهند یک beat’em up واقعی به چه شکلی خواهد بود.
همیشه در مواجهه با یک بازی با این سوال برخورد می‌کنید، آیا این بازی ارزش وقت شما را دارد؟ مطمعنا همه‌ی ما به طراحی یک بازی، ساخت جهان آن، داستان سرایی و مکانیک‌های گیم‌پلی که باعث لذت می‌شوند اهمیت می‌دهیم و لاک پشت های نینجا اینجاست تا جوابگوی این اهمیت باشد. بازی هم ارزش وقتتان را دارد و هم در قبال هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید به شما چیزی دلنشین و شیرین از دوران کودکیتان را هدیه می‌دهد.
لئوناردو، رافائل، مایکل انجلو و دوناتلو این بار در انتقام شردر توانستند یکی از بهترین، سریع‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین عناوین beat’em up را برای نسل امروز خلق کنند. این تجربه‌ی دلنشین آنقدر مکانیک گیم‌پلی رضایت بخشی دارد که مطمعنا شما را به دوران کودکی، تلویزیون‌های قدیمی و کنسول پرخاطره‌ی سگا خواهد برد پس به هیچ عنوان از این عنوان غافل نشوید‌‌.
اگر از طرفداران لاکپشت های نینجا هستید این عنوان شما را با ارجاعات عمیق و جوک‌های همیشگی‌اش خوشحال می‌کند. این بازی علاوه بر این یک صحنه‌ی مبارزه با مشت و لگدهای پیاپی است که همه این‌ها باعث شده علاقه مندان به beat’em upهای کلاسیک نهایت لذت را از این عنوان ببرند. ناگفته نماند که بخش چند نفره بازی همچنان وجود دارد و می‌توانید تعداد صحنه‌های اکشن را با دوستانتان چند برابر کنید. همچنین برای کسانی که در دنیاهای دیگری غرق شده‌اند و به دنبال حماسه‌های پنجاه ساعته هستند این عنوان می‌تواند در ساعتی کوتاه التیام بخش ذهن و روانشان باشد.

هادی جوربنیان

ویراستار

15) Marvel Snap

فهرست بهترین بازی های سال 2022 از نگاه پارسی گیم را با یک عنوان برای گوشی‌های موبایل به پایان می‌رسانیم. بازی Marvel Snap از جدیدترین عناوین در سبک کارتی بود که با استفاده از فرمول‌های موفقی مانند بازی Clash Royale و تلفیق آن با ابرقهرمان‌های دنیای مارول، توانست به محبوبیت بسیار بالایی دست پیدا کند. شما باید برای هر راند یک دست کارت 12 تایی را طراحی کنید که می‌تواند انواع قدرت‌ها و قهرمان‌ها را به میدان نبرد فراخوانی کند. اگر تا به امروز از عناوینی مثل Clash Royale لذت می‌بردید و دنبال تنوع هستید، بازی Marvel Snap در سال 2022 می‌تواند جایگزین مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت توسط گوشی‌های موبایل باشد.

بازی‌های کارتی مثل Hearthstone این روز‌ها محبوبیت زیادی بین بازیکنان دارند. اما این دسته از آثار پیچیدگی‌ها و جزئیات زیادی داشته و باید زمان زیادی را به تجربه‌ آن‌ها اختصاص دهید. بازی Marvel Snap موفق شده که این مشکل رو به خوبی حل کند. اگر طرفدار کاراکتر‌های دنیای مارول هستید و در عین حال دوست دارید یک بازی کارتی را در دوره‌های کوتاه‌مدت تجربه کنید، مارول اسنپ دقیقا همان بازی است که دنبالش هستید. کارت‌های پر‌تعداد، شرایط متفاوت هر مسابقه، عدم نیاز به استفاده از پرداخت درون بازی و کوتاه بودن رقابت‌ها، ویژگی‌هایی هستند که بازی Marvel Snap را به تجربه‌ای لذت‌بخش برای تمام بازیکنان تبدیل کرده‌اند.
صادق شجاعی
دبیر بخش خبری

انتخاب بهترین بازی سال توسط کاربران پارسی گیم

لیست بالا، بهترین بازی سال از دیدگاه ما بود، اما احتمالا شما هم هماهنند ما علاقمند باشید تا بهترین بازی سال از نگاهتان را به اشتراک بگذارید، در نظر سنجی زیر می توانید بهترین بازی سال 2022 را انتخاب کنید و از بخش نظرات، دیدگاهتان را در خصوص این بازی با ما و سایر کاربران پارسی گیم به اشتراک بگذارید.

Loading…

نوشته بهترین بازی‌ های سال 2022 از نگاه تیم تحریریه پارسی گیم اولین بار در پارسی گیم پدیدار شد.