اف تی اپیک تلفیق سرگرمی، کسب درآمد و تکنولوژی

معنی وای فای (Wi-Fi) چیست و این واژه مخفف چه عبارتی است؟

معنی وای فای (Wi-Fi) چیست و این واژه مخفف چه عبارتی است؟

ارتباط وای فای (Wi-Fi) زندگی امروزه ما را تحت تأثیر قرار داده و حتی دیگر به نحوه کارکرد این فناوری مهم فکر هم نمی‌کنیم. ما به‌سادگی ده‌ها گیگابایت فایل را به‌صورت کاملاً بی‌سیم جابه‌جا می‌کنیم و این فناوری به بخش مهمی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. البته درخواست رمز وای فای همچنان یکی از دردسرهای بزرگ است، اما سؤال مهمی وجود دارد و آن‌هم این است که معنی Wifi چیست و این عبارت عجیب مخفف چه عبارتی است. آیا واژه Wireless Fidelity که می‌گویند صحت دارد؟ در این مطلب پاسخ کاملی به این سؤال خواهیم داد.

در ابتدا باید به سؤال مهمی پاسخ دهیم و آن هم این است که وای فای (Wi-Fi) چیست؟ این نام تجاری است که توسط اتحادیه وای-فای ثبت شده و نشانی است که این اتحادیه جهت کار در شبکه محلی بی‌سیم تحت استاندارد IEEE802.11 اعطا می‌کند. فناوری Wifi برای انتقاد داده به‌صورت بی‌سیم به کار می‌رود. این فناوری قدرت بیشتری از بلوتوث دارد و کاربران می‌توانند با سرعت بیشتری به یک روتر یا یک شبکه متصل شوند. استانداردهای مختلفی در نظر گرفته شده‌اند و امواج روی یک فرکانس رادیویی مخصوص ارسال می‌شوند. برد وای فای معمولاً بیست متر است و این بسته به دستگاهی که موج را ارسال می‌کند تفاوت دارد.

Wi-Fi مخفف چیست؟

عبارت‌های مختلفی برای وای فای تابه‌حال اعلام شده‌اند. ممکن است بگویید که Wifi مخفف Wireless Fidelity است یا حتی Wireless Finder، اما هیچ‌کدام از این عبارت‌ها صحیح نیستند. طبق مصاحبه‌ای که خبرگزاری Boing Boing در سال 2005 منتشر کرد، وای فای مخفف هیچ عبارتی نیست و در واقع هیچ معنی پشت آن وجود ندارد. این تنها یک نشان تجاری است که توسط گروه Wi-Fi Alliance و با کمک یک شرکت مشاوره برند انتخاب شده است و در اصل مخفف نیست. مثل این است که پس از سال‌ها بفهمید که اسم دوست شما در شناسنامه چیز دیگری است و شما تنها از لقب او استفاده کرده‌اید.

راهنمای خرید سیستم گیمینگ حرفه ای با بودجه 126 میلیون تومان – دی 1401

وای فای در اصل به استاندارد IEEE 802.11b Direct Sequence اشاره دارد. از آنجایی که این اسم مربوط به دهه 1990 میلادی است و از لحاظ تجاری، خوش‌نام نیست و نمی‌توان را به‌سادگی بیان کرد. گروه بنیان‌گذاران تصمیم گرفتند تا اسم دیگری انتخاب کنند که مناسب تبلیغات باشد. آژانش مشاوره برند درنهایت 10 اسم مختلف را به گروه پیشنهاد می‌کند و آن‌ها Wi-Fi را انتخاب می‌کنند. آن‌ها به طور کامل از بی‌معنی بودن این اسم خبر داشتند، اما می‌دانستند که چنین اسمی منجر به تسریع استفاده از فناوری وایرلس می‌شود.

آیا وای فای مخفف Wireless Fidelity است؟

فیل بلنگر از بنیان‌گذاران Wi-Fi Alliance در مورد مخفف Wifi صحبت مهمی بیان کرد. وی می‌گوید که انتخاب نشان وای فای و بی‌معنی بودن آن باعث شد تا هویت دروغینی به آن ببخشند: «تنها دلیلی که شما در مورد عبارت‌هایی مانند Wireless Fidelity می‌شنوید آن است که همکاران من در گروه نگران اسم تجاری بودند. آن‌ها درکی از برند و تبلیغات نداشتند و نمی‌توانستند برند وای فای را بدون یک توضیح دقیق قبول کنند. در نهایت ما تصمیم گرفتیم تا برچسب استاندارد Wireless Fidelity را در کنار اسم اضافه کنیم. این یک اشتباه بود و باعث سردرگمی مردم در مورد برند شد.»

راز مخفی اولین ویندوز پس از 37 سال پیدا شد

همان‌طور که خواندید، معنی Wifi هیچ عبارت خاصی نیست و در واقع وای فای یک سرواژه نیست که بتوان دنبال عبارت اصلی گشت. در نتیجه اگر تابه‌حال از وای‌فای فیدلتی استفاده می‌کردید، بهتر است آن را کنار بگذارید. این یک برند تجاری است که مانند دیگر برندها معنی خاصی ندارد. مانند این می‌ماند که بگویید برند کوداک، سونی، زیراکس معنی خاصی دارند و واقعیت آن است که هیچ معنی پشت این برندها نیست.

منبع: PCGAMER

نوشته معنی وای فای (Wi-Fi) چیست و این واژه مخفف چه عبارتی است؟ اولین بار در پارسی گیم پدیدار شد.