اف تی اپیک تلفیق سرگرمی، کسب درآمد و تکنولوژی

مورد انتظارترین بازی های سال 2023

مورد انتظارترین بازی های سال 2023

با تاخیرهای فراوان که از پیامدهای دوران شیوع کوید نشأت گرفته بودند، بسیاری از بازی‌های ویدیویی چند سال اخیر به پنجره زمانی سال 2023 منتقل شده‌اند. همین موضوع طیف عظیمی از بازی‌های بزرگ و کوچک را در این برهه زمانی قرار داده که می‌توان در مورد نمایش هر یک از آن‌ها با ادبیات‌های مختلف تعریف کرد. مهم نیست که چه سلیقه‌ای داشته باشید و چه سبکی را بیش‌تر از سایرین بپسندید؛ مورد انتظاترین بازی های سال 2023 احتمالا تمام نیازهای شما را برآورده خواهند کرد. با پارسی گیم و بهترین بازی های سال 2023 همراه باشید.

معرفی و آشنایی با بهترین بازی های سال 2023 

با شیوع ویروس کرونا و به وجود آمدن پاندمیک بین المللی، بازار بسیاری از صنعت‌ها و گردش‌های مالی با مانع بزرگی برخورد کرد. شرایط سخت کار، ترس از بیماری و وضعیت نابسمان اقتصادی باعث شد بخش بزرگی از پروژه‌های در دست ساخت دنیای سرگرمی با تاخیر مواجه شوند. همان‌طور که به احتمال زیاد هم می‌دانید ساخت بازی‌های ویدیویی (به خصوص آثار AAA) روند تولید طولانی‌تری نسبت به فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلوزیونی دارند. همین پروژه تولید سنگین و محدودیت‌های به وجود آمده باعث تاخیر آثار فوق‌العاده‌ای شد که انتظار داشتیم در سال 2021 یا 2022 به تجربه آن‌ها بپردازیم. به هر حال بسیاری از این بازی‌ها در موعد مقرر در دسترس قرار نگرفتند و با تاخیری به نسبت طولانی پنجره‌های زمانی دیگری از جمله سال 2023 را در هدف خود قرار دادند.

ماحصل تمامی این ماجراها را با آثاری که از اول قرار بود در سال 2023 میلادی ببینیم را کنار هم بگذارید تا متوجه شوید با چه برهه زمانی جذابی روبرو هستیم. ناشرها قرار است در طی سال جاری میلادی سنگ تمام بگذارند و طرفداران سبک مختلف را به سبک منحصر به فرد خود ارضا کنند. برای مثال طرفداران بازی‌های نقش آفرینی می‌توانند به سراغ آثاری نظیر Hogwarts Legacy و Starfield بروند و طرفداران بازی‌های شوتر، عناوینی نظیر Atomic Heart و S.T.A.L.K.E.R 2: Heart of Chernobyl را در اولویت خود قرار دهند. تازه این منهای مجموعه‌هایی نظیر FIFA، Call of Duty و NBA 2K است که به طور سالانه در دسترس قرار می‌گیرند. در ادامه به مرور بهترین بازی ویدیویی سال 2023 که انتظار بالایی از آن‌ها داریم خواهیم پرداخت. فقط توجه داشته باشید که این لیست رده‌بندی خاصی ندارد و ما بازی‌ها را بدون اولویت بندی در مقاله قرار می‌دهیم. علاوه بر این امکان تاخیر برخی از این ویدیو گیم‌ها هم وجود دارد و ممکن است برخی از آن‌ها به هر دلیلی، به پنچره 2024 منتقل شوند.

1) بازی Hogwarts Legacy

بگذارید لیست بهترین بازی های سال 2023 را با اثری شروع کنیم که در مرکز هدف طرفداران دنیای جادوگری یا پاترهدها قرار دارد. طرفداران مجموعه کتاب‌ها و فیلم‌های هری پاتر مدت‌ها منتظر یک اقتباس ویدیو گیمی درست و حسابی از این سری بودند و اگر اتفاق عجیبی رخ دهد، با این آرزو فاصله چشم گیری ندارند. بازی Hogwarts Legacy که با الهام گیری از داستان‌های فانتزی جی کی رولینگ (J. K. Rolling) ساخته شده، روایت اورجینال و منحصر به فرد خود را در پیش می‌گیرد که وقایع آن را در هیچ فیلم یا کتابی مشاهده نکرده‌ایم. همین موضوع به سازندگان بازی مورد بحث در استودیو Avalanche Software آزادی عمل خوبی می‌دهد تا در پیاده کردن ایده‌های روایی خود به محدودیت‌های دست و پا گیر داستانی برنخورند.

اما آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود برهه زمانی خط داستانی بازی Hogwarts Legacy است. داستان این بازی حدود 200 سال قبل از وقایع هری پاتر و تولد او جریان دارد و به طور دقیق‌تر، گیمر را به دهه 1800 میلادی در مدرسه هنرهای جادوگری هاگوارتز می‌برد. همین موضوع و فاصله زمانی زیاد باعث می‌شود بسیاری از چهره‌های معروف موجود در فیلم مانند دامبلدور، اسنیپ و حتی ولدمورت در هاگوارتز لگسی حضور نداشته باشند. به عبارتی دیگر بسیاری از چهره‌های معروف سری فیلم‌ها و کتاب‌های هری پاتر در طی داستان بازی Hogwarts Legacy هنوز به دنیا هم نیامده‌اند. با وجود تمامی این بحث‌ها بازی مورد بحث به شدت جذاب به نظر می‌رسد و ظاهرا می‌خواهد یک تجربه نقش آفرینی و جهان باز جذاب را در اختیار پاترهدها قرار دهد.

تاریخ عرضه: 21 بهمن 1401 (10 فوریه 2023)
توسعه دهنده: استودیو Avalanche Software

2) بازی Stalker 2: Heart of Chernobyl

داستان روند ساخت و توسعه بازی Stalker 2: Heart of Chernobyl احتمالا یکی از متفاوت‌ترین و غم انگیزترین داستان‌های ممکن در نوع خودش است. همان‌طور که به احتمال زیاد می‌دانید توسعه این بازی برعهده استودیو اوکراینی GSC Game World قرار دارد که پیش از این روی چندین نسخه کوچک و بزرگ از Stalker کار کرده است. با این حال هنگامی که استودیو مذکور تمرکز خود را به صورت جدی روی Stalker 2: Heart of Chernobyl و به تاریخ انتشار آن نزدیک شد تحت تاثیر جنگ اوکراین و روسیه قرار گرفت. همین موضوع باعث شد که اعضای استودیو GSC Game World کشور خود را ترک کنند و برای ادامه بقا چند وقتی از بازیسازی فاصله بگیرند.

خوشبختانه توسعه دهندگان بازی از تهدید جنگ جان سالم به در بردند و به سمت کشور جمهوری چک رفتند (هرچند که استودیو مذکور هیچ موقع رسما این موضوع را تایید نکرد) تا کار ساخت بازی را در آنجا ادامه دهند. با وجود تمامی این مصائب و تراژدی‌ها بازی Stalker 2 به عنوان یک نقش آفرینی با عناصر Survival Horror قرار است در سال 2023 منتشر شود تا طرفداران قدیمی مجموعه در نهایت به آرزوی خود برسند. نمایش‌های این بازی به شدت جذاب هستند و جلوه‌های بصری آینده نگرانه و Next-Gen گونه‌ای را به تصویر می‌کشند. متاسفانه هنوز تاریخ انتشار دقیقی برای Heart of Chernobyl در نظر گرفته نشده است؛ اما می‌توانید در سال 2023 منتظر انتشار آن باشید.

تاریخ عرضه: 2023
توسعه دهنده: استودیو GSC Game World

3) بازی Forspoken

مگر می‌شود در مورد مورد انتظارترین ویدیو گیم‌های سال به صحبت نشست و از انحصاری‌ای جاه طلبانه سونی یاد نکرد؟ بازی Forspoken که احتمالا تا زمان انتشار این مقاله در دسترس قرار گرفته، یک اکشن-نقش آفرینی با نقشه‌ای Open World است که تمرکز خاصی روی استفاده از جادو و گشت و گذار با استفاده از آن دارد. با توجه به آنچه که در نمایش‌های این بازی مشاهده کرده‌ایم شخصیت اصلی می‌تواند با کمک از جادوهای متعدد خود به جنگ با دشمنان برود و در محیط‌های بزرگ بازی جا به جا شود. با وجود تمامی نگرانی‌هایی که در مورد دنیای به نسبت خالی Forspoken وجود دارد، سیستم مبارزات و داستان به شدت جذاب به نظر می‌رسد و ظاهرا قرار است با یک ویدیو گیم نقش آفرینی و داستان محور فوق‌العاده روبرو شویم.

بازی مورد بحث که توسط استودیو Luminous Production ساخته می‌شود، داستان یک دختر جوان نیویورکی را دنبال می‌کند که در ادامه یک سری وقایع عجیب وارد دنیایی جادویی با نام Athia می‌شود. اما این دنیای جادویی تفاوت‌های اساسی با جهان واقعی ما دارد و سحر و جادو نقش پررنگی در آن ایفا می‌کنند. شخصیت اصلی بازی Forspoken که Frey نام دارد، در Athia از قدرت‌های فراطبیعی جادویی برخوردار می‌شود و می‌تواند با استفاده از آن‌ها در دنیا سفر کند و دشمنان عجیب و غریب را به دیار باقی بفرستد. به طور کلی Forspken با وجود نمایش‌های جذاب نگرانی‌های مختلفی را هم به وجود آورده است. با این حال باید صبر کنیم و ببینیم که محصول نهایی با چه کیفیتی از آب در می‌آید.

تاریخ عرضه: 4 بهمن 1401 (24 ژانویه 2023)
توسعه دهنده: استودیو Luminous Production

4) بازی Dead Space Remake

هنگامی که بازی The Callisto Protocol معرفی شد بخش بزرگی از طرفداران فکر کردند که با یک دنباله معنوی قابل توجه برای Dead Space روبرو هستند. پس از انتشار این بازی (که مدت زیادی هم از آن نمی‌گذرد) اما متوجه شدیم که با وجود شایستگی‌ها، کالیستو پروتکل نمی‌تواند در حد و اندازه منبع الهام خود عمل کند. با این حال شرکت EA برای زنده نگه داشتن یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های خود دست به ساخت نسخه بازسازی بازی Dead Space زد. این بازی که با نام کامل Dead Space Remake شناخته می‌شود، برای طرفداران سبک وحشت یکی از مورد انتظارترین بازی های سال 2023 به شمار می‌رود.

اما بازی مورد بحث صرفا یک بهبود کلی در گرافیک بصری نیست و سازندگان آن در استودیو Motive همه چیز را از اول درست کرده‌اند. به گفته اعضای این استودیو، بازی Dead Space Remake از صفر تا صد بازسازی شده تا بتواند از پتانسیل سخت افزاری کنسول‌های نسل نهمی نهایت استفاده را ببرد. برای آن دسته از افرادی که آشنایی لازم را ندارد باید متذکر باشیم که Dead Space Remake، یک بازی Survival-Horror با حال و هوای فضایی است که باید در طی آن برای زنده ماندن تلاش کنید و بیگانه‌های فضایی را بکشید. سری Dead Space از مجموعه فیلم‌های Alien الهام‌های فراوانی می‌گیرد تا بتواند به یک ویدیو گیم ترسناک با محوریت بیگانه‌های فضایی تبدیل شود.

تاریخ عرضه: 7 بهمن 1401 (27 ژانویه 2023)
توسعه دهنده: استودیو Motive

5) بازی Like a Dragon: Ishin!

با سیر صعودی محبوبیت IPهای ژاپنی در بازار غرب، ناشرهای شرقی سعی می‌کنند تا آثار خود را برای مخاطب‌های سایر کشورها هم در دسترس قرار دهند. بازی Like a Dragon: Ishin! هم که به آن اشاره می‌کنیم در مسیر همین سیاست قرار می‌گیرد. این بازی که ابتدا در سال 2014 تنها در بازار ژاپن و برای کاربران ژاپنی عرضه شده بود، حالا قرار است به صورت بین المللی عرضه شود تا گیمرهای کشورهای دیگر هم بتوانند به تجربه آن بپردازند. البته باید اشاره کنیم که سری Like a Dragon نسخه فرعی فرنچایز یاکوزا به حساب می‌رود که با بازی Yakuza: Like a Dragon به محبوبیت بیش‌تری رسید.

اما بازی Like a Dragon: Ishin! از لحاظ خط داستانی با سایر نسخه‌های یاکوزا متفاوت است و داستان خود را در اواخر دوران Edo (بین سال 1853 و 1867) تعریف می‌کند. این در حالی است که ما به تصویر دوران مدرن ژاپن در فرنچایز یاکوزا عادت کرده بودیم. شما در این بازی کنترل شخصیتی با نام ساماموتو ریوما (Sakamoto Ryoma) را به دست می‌گیرید و باید به نیروهای Shinsengumi (نام یکی از گروه‌های نظامی ژاپن در وقت) بپیوندید. بازی Like a Dragon: Ishin! علاوه بر هدف گرفتن بازار غربی بهبودهای بصری مختلفی نسبت به نسخه اورجینال دارد تا گیمرهای مدرن‌تر بتوانند از تجربه آن لذت ببرند.

تاریخ عرضه: 2 اسفند 1401 (21 فوریه 2023)
توسعه دهنده: استودیو Rya Ga Gotoku Studio

6) بازی Star Wars Jedi: Survivor

بازی Star Wars Jedi: Fallen Order که اولین بار در سال 2019 منتشر شد به مراتب فراتر از انتظارات عمل کرد و چه در بحث فروش و چه در زمینه رضایت مخاطبین عملکرد خوبی داشت. در دنیای امروزی هنگامی که یک ویدیو گیم چنین توصیفاتی را از خود به جای بگذارد انتشار یک دنباله درخور برای آن اجتناب ناپذیر است. از آنجایی هم که تقریبا همگی منتظر ادامه Fallen Ordre بودند شرکت Electronic Arts بیکار ننشست و دست به کار شد. نتیجه این تلاش‌ها و انتظارها به بازی Star Wars Jedi: Survivor رسید که قرار است داستان شماره قبلی را دنبال کند و آن را در محیط بزرگ‌تر، پرجزئیات‌تر و عمیق‌تر ارائه دهد.

داستان Survivor که پنج سال پس از وقایع Fallen Order جریان دارد باری دیگر شما را در قالب شخصیت کل کِستیس (Cal Kestis) قرار می‌دهد تا به ماجراجویی بپردازید. با وجود اینکه هنوز اطلاعات زیادی در مورد داستان وجود ندارد، با توجه به ویدیوها اطلاعات جالبی در مورد گیم‌پلی به دست آورده‌ایم. برای مثال کل می‌تواند در نسخه جدید از ترکیب Lightsaber و Blasterها (به ترتیب شمشیر و تفنگ‌های دنیای جنگ ستارگان) استفاده کند یا شمشیرهای افسانه‌ای Crossguard Lightsaber را به دست بگیرد. البته که این پایان کار نیست و توانایی‌های شخصیت اصلی نسبت نسخه پیشین گسترش قابل توجهی خواهد داشت. خب هر چه که باشد Cal Kestsis در بازی جدید به یک جدای کارکشته تبدیل شده و قاعدتا قابلیت‌های جدیدی هم به دست آورده است.

تاریخ عرضه: 26 اسفند 1401 (17 مارس 2023)
توسعه دهنده: استودیو Respawn Entertainment

7) بازی Resident Evil 4 Remake

اگر فکر کردید که Dead Space Remake تنها نسخه ریمیک یک بازی ترسناک قدیمی در این لیست است، اشتباه می‌کنید؛ چرا که باید نام Resident Evil 4 Remake را هم به مقاله بهترین بازی های سال 2023 اضافه کنیم. همان‌طور که به احتمال زیاد می‌دانید شرکت Capcom به خاطر ریمیک بازی‌های قدیمی شهرت خوبی دارد و حالا در جدیدترین پروژه خود، به سراغ رزیدنت ایول 4 رفته که به عقیده بسیاری بهترین شماره سری محسوب می شود. بازی Resident Evil 4 Remake ادامه مسیر RE2: Remake و RE3: Remake را در پیش می‌گیرد و برای ارائه تجربه بهتر، از صفر تا صد بازسازی شده است.

انتظار می‌رود که بازی مورد بحث علاوه بر تکرار نقاط مثبت نسخه اصلی، یک سری دلایل خوب برای اتصال ویروس‌ها و انگل‌های مختلف داشته باشد تا داستان فرنچایز مورد بحث انسجام خود را از دست ندهد. علاوه بر این سیستم کنترل بازی Resident Evil 4 Remake نسبت به نسخه اورجینال پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته تا کاربرهای تازه وارد و جدیدتر بتوانند از به دست گرفتن کنترل شخصیت لئون اس کندی لذت ببرند. حال تمامی این موارد را در کنار گرافیک بصری فوق‌العاده‌ای که از نمایش‌ها دیدیم قرار دهید تا متوجه شوید که رزیدنت ایول 4 ریمیک می‌تواند تا چه حد ترسناک باشد. ماجراجویی در روستای متروکه و اسپانیای بازی مورد بحث هیچ وقت تا به اندازه حالا هیجان‌انگیز و واقع‌گرایانه نبوده است.

تاریخ عرضه: 4 فروردین 1402 (24 مارس 2023)
توسعه دهنده: Capcom

8) بازی Dead Island 2

پس از عرضه بازی Dead Island 1 و موفقیت‌هایی که به دست آورد، ساخت و انتشار شماره دوم به یک موضوع طلسم شده تبدیل شده بود. این بازی پس از معرفی اولیه در مراسم E3 سال 2014 چندین بار تاخیر خورد و به مرور با کم رنگ‌تر شدن به زباله دان تاریخ پیوست. این کم‌رنگ شدن آنقدری ادامه پیدا کرد تا تصور کنیم که Dead Island 2 برای همیشه فراموش شده و هیچ وقت به واقعیت نمی‌پیوندد. اما خب زمان حلال تمامی مشکلات است. در مراسم افتتاحیه Gamescom 2022 با تریلر جدیدی از این بازی روبرو شدیم و فهمیدیم که استودیو Dambuster وظیفه توسعه آن را برعهده دارد.

اما حالا تمامی این انتظارات و رویاهای مبهم از بین رفته و ما یک تاریخ عرضه دقیق از Dead Island 2 داریم: 28 آپریل 2023. این بازی با پیگیری فرمول شماره اول کار خود را ادامه می‌دهد و در یک ویدیو گیم آخر الزمانی زامبی محور، کنترل شخصیت‌های مختلفی را در اختیارتان قرار می‌دهد. هر یک از این شخصیت‌ها نظیر Jacob، Amy و Dani قابلیت‌های خاص خود را دارند و می‌توانند راه‌های متنوعی برای کشتن زامبی‌ها معرفی کنند. وقایع بازی Dead Island 2 در نسخه آخر الزمانی لس آنجلس روایت می‌شود که به خاطر اوضاع وخیمش، ساکنین شهر مذکور از آن با نام Hell-A یاد می‌کنند (این اسم به مخفف LA که برای لس آنجلس به کار گرفته می‌شود ارجاع دارد). حال شما وارد این دنیای آخر الزمانی می‌شوید و وظیفه دارید با سلاح‌ها سرد و گرم موجود در آن، به مبارزه با زامبی‌ها و تلاش برای زنده ماندن بپردازید.

تاریخ عرضه: 8 اردیبهشت 1402 (28 آپریل 2023)
توسعه دهنده: استودیو Dambuster

9) بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

به احتمال زیاد بسیاری از گیمرها از همین حالا نام بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom را در صدر لیست بهترین بازی های سال 2023 قرار می‌دهند. دنباله یکی از بهترین بازی های تاریخ که قرار است به شیوه خاص نینتندو و مجموعه بلند بالای زلدا، سبک نقش آفرینی را به یک سطح جدید برساند. هنگامی که بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild برای Nintendo Switch در سال 2017 در دسترس قرار گرفت، مریدان نینتندو جامه دریدند تا متوجه شویم که با یک ویدیو گیم نقش آفرینی، جهان باز و قابل احترام روبرو هستیم.

بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom می‌خواهد تمامی عناصر نسخه پیشین را ارتقا دهد و آن را در دنیایی بزرگ‌تر و پرجزئیات‌تر به تصویر بکشد. داستان این بازی باز هم حول محور دو شخصیت لینک و زلدا جریان دارد که شما کنترل نفر اول را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید به سراغ نفر دیگر بگردید. با وجود این شیمی به نسبت تکراری میان لینک و زلدا، انگار این دفعه اتفاق جدیدی رخ داده و سرزمین Hyrule میزبان رویدادهای عجیبی شده است. جزیره‌های شناور که در دل آسمان قرار گرفتند تا گیمرها به گشت و گذار در آن بپردازند، مهر تاییدی بر وجود یک اتفاق فوق‌العاده عجیب و غریب است. با وجود تمامی این تحسین‌ها و تعریف‌ها، خیلی‌ها از سخت افزار به نسبت ضعیف نینتندو سوییچ می‌ترسند و فکر می‌کنند که شاید کنسول مذکور نتواند از پس اجرای منسجم Tears of the Kingdom برآید.

تاریخ عرضه: 22 اردیبهشت 1402 (12 مه 2023)
توسعه دهنده: Nintendo EPD

10) بازی Suicide Squad: Kill the Justice League

آیا در لیست بهترین بازی های سال 2023 به دنبال یک اثر ابرقهرمانی می‌گردید؟ یک ویدیو گیم جذاب که شما را در دل ابرقهرمان‌های محبوب‌مان بگذارد؟ خب مشکلی نیست. اما خب اگر راستش را بخواهید مشکل کوچکی در این میان وجود دارد. بازی Suicide Squad: Kill the Justice League که از طرف سازندگان سری ‌Batman Arkham از استودیو Rocksteady می‌آید، ایده‌های جالب و متفاوتی دارد. همان‌طور که شاید از اسم بازی متوجه شوید این بار شما کنترل اعضای جوخه انتحار (Suicide Squad) را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید ابرقهرمان‌های فاسد لیگ عدالت (Justice League) را بکشید.

اگر کمی دقت کرده باشید متوجه مشکل ذکر شده خواهید شد؛ چرا که همه چیز برعکس شده و این دفعه آدم بدها باید انسان‌ها را از دست ابرقهرمان‌ها نجات دهند. اعضای لیگ عدالت مانند سوپرمن، بتمن، فلش و گرین لنترن در این بازی فاسد شده‌اند و انگار ذهن خود را در مقابل موجودی بزرگ‌تر از دست داده‌اند. حال با توجه به آنچه که متوجه شدیم واندر وومن در این میان قسر در رفته و تحت تاثیر فساد ذهنی قرار نگرفته است. حال شما در این میان می‌توانید کنترل یکی از اعضای جوخه انتحار من جمله هارلی کویین، کاپیتان بومرنگ، دد شات و کینگ شارک را به دست بگیرید و برای سپاه خیر بجنگید. نکته قابل توجه این است که بازی Suicide Squad: Kill the Justice League از قابلیت Co-op پشتیبانی می‌کند تا در صورت تمایل، به همراه دوستان خود به تجربه آن بپردازید. حال اگر هم تجربه‌های تک نفره را ترجیح می‌دهید، مانعی برای اجرا این اثر به صورت Single-Player وجود ندارد. Kill the Justice League در دستان مطمئن Rocksteady Studios قرار دارد و از این بابت نگرانی خاصی نداریم. فقط آرزو می‌کنیم که با تاخیر طولانی مدت دیگری روبرو نشویم.

تاریخ عرضه: 5 خرداد 1402 (26 مه 2023)
توسعه دهنده: استودیو Rocksteady

11) بازی Diablo VI

از زمان عرضه بازی Diablo 3 حدود 11 سال می‌گذرد و همین موضوع، از گذر سریع زمان حکایت دارد. اثری که بسیاری از ماها را معتاد خود کرد تا ساعت‌های متوالی به کشتن دشمنان، لوت کردن و Level-Up بپردازیم. حال هر آنچه که نسخه سوم را به آن می‌شناسیم قرار است در بازی Diablo 4 بیش‌تر، بزرگ‌تر و مدرن‌تر باشد. شرکت Blizzard Entertainment می‌خواهد پس از عرضه نامحبوب Diablo Immortal یک بار دیگر خود را در دل طرفداران جا کند و Diablo 4 به عنوان یکی از مورد انتظارترین بازی های 2023 فرصت مناسبی برای انجام این کار به شمار می‌رود. نمایش‌های بازی مورد بحث تا این نقطه به شکل قابل توجهی خوب به نظر می‌رسند و اگر حدس‌هایمان درست از آب درآیند، باید ساعت‌های طولانی دیگری را در مرداب اعتیاد دیابلو بگذرانیم.

بازی Diablo 4 در زمینه داستانی سرایی آن حالت فانتزی و تاریک همیشگی مجموعه را حفظ کرده و به آن شاخ و برگ می‌دهد. داستان این بازی در مورد یک شیطان بزرگ با نام لیلیث (Lilith) است که از مرگ بازگشته و می‌خواهد با سپاه همواره در حال قوی‌تر شدن خود دنیا را بگیرد و به حاکم زمین و زمان تبدیل شود. حال شما وظیفه دارید کنترل یکی از کلاس‌های موجود مانند Barbarian، Sorceress، Druid، Rouge و Necromancer را به دست بگیرید و در مقابل نیروهای شیطانی ایستادگی کنید. اعضای هر یک از کلاس‌های ذکر شده قابلیت‌های خاص خود را دارند که به ارزش تکرار بالای همیشگی دیابلو می‌افزایند. برای مثال در حالی که Barbarianها استفاده از سلاح‌های سرد را در اولویت قرار می‌دهند، Sorcressها راه متفاوتی را در پیش گرفته و با کمک جادو دشمنان‌شان را از دور مورد اصابت قرار می‌دهند. انتخاب شیوه مبارزه، اسلحه‌ها و خلاصه هر چیزی که فکرش را کنید برعهده خودتان قرار دارد. پس بهتر است در زمان موعود به سراغ Diablo 4 بروید و خود را در دنیای آن غرق کنید.

تاریخ عرضه: 16 خرداد 1402 (6 ژوئن 2023)
توسعه دهنده: Blizzard Entertainment

12) بازی Final Fantasy 16

در این نقطه از بهترین بازی های سال 2023 به یکی از انحصاری‌های زمانی PS5 و جدیدترین نسخه مجموعه فاینال فانتزی می‌رسیم. بازی Final Fantasy 16 که حدود 6 ماه در انحصار PS5 است و پس از آن برای PC هم عرضه می‌شود، در یک کلمه «فوق‌العاده» به نظر می‌رسد. این بازی کنترل شخصیتی با نام Clive را به بازیکن می‌دهد که در دنیای سیاه و پر از آشوب زندگی می‌کند. حال این شخصیت باید در این دنیای پر از آشوب به مبارزه بپردازد و با بیماری جدیدی که در آن شیوع پیدا کرده است مقابله کند. با توجه به آنکه نسخه‌های اخیر Final Fantasy از لحاظ داستان سرایی بی‌نظیر عمل کرده‌اند، انتظار می‌رود که FF16 هم روند مشابهی را در پی بگیرد و در یکی از دارک‌ترین شماره‌های مجموعه، به تعریف داستانی جذاب بپردازد.

اما آنچه که توجه ما را در ویدیوهای منتشر شده از این بازی به خود جلب کرده، گیم‌پلی و سیستم مبارزه آن است. اکشن‌های مبالغه شده معروف فاینال فانتزی در این بازی هم حضور دارند و حتی در برخی مواقع از نسخه‌های قبلی هم پیشی می‌گیرند. از جمله این صحنه‌های مبالغه شده می‌توانیم به Summonها اشاره کنیم که به محض استفاده از آن‌ها، می‌توانید هیولاهایی غول پیکر را احضار کرده و از قدرت آن‌ها در روند مبارزه کمک بگیرید. علاوه بر این موارد باید بدانید که بازی Final Fantasy 16 برخلاف Final Fantasy 15 که یک اثر Open-World بود، روندی خطی‌تر به خود گرفته تا همه چیز جلوه منسجم‌تری به خود بگیرد. در واقع و با توجه به گفته سازندگان اگر آن‌ها می‌خواستند FF16 را به عنوان یک بازی جهان باز منتشر کنند، روند ساخت بازی به شدت طولانی می‌شد و شاید 10 سال متوالی طول می‌کشید.

تاریخ عرضه: 1 تیر 1402 (22 ژوئن 2023)
توسعه دهنده: Square Enix

13) بازی Redfall

هرچقدر که کاربران پلی استیشن 5 می‌توانند با Final Fantasy 16 حال کنند و هیجان زده شوند، کاربران کنسول ایکس باکس سری ایکس/اس می‌توانند حس مشابهی در مورد Redfall دارند. اثری که استودیو خوشنام و تحسین شده Arkane وظیفه آن را برعهده دارد و همین موضوع خیال ما را تا حدودی در مورد نتیجه نهایی مطمئن می‌کند. بازی Redfall که در ابتدا قرار بود در سال 2022 در دسترس قرار گیرد، با کمی تاخیر به 2023 منتقل شد و با وجود اینکه تاریخ عرضه دقیقی ندارد، طبق گفته‌های مایکروسافت در نیمه اول سال جاری به دست گیمرها خواهد رسید. از آنجایی که Redfall اولین انحصاری شرکت بتسدا و زیر شاخه‌های آن برای ایکس باکس است، انتظارهای زیادی حول آن جریان دارد.

اما بازی Redfall دقیقا در مورد چیست و چه روندی را در پیش می‌گیرد؟ برخلاف بیش‌تر سرگرمی‌های امروزی که تمرکز خود را روی زامبی‌ها می‌گذارند، ردفال رویه متفاوتی را در پیش می‌گیرد و ایده خود را حول محور خون آشام‌ها بنا می‌کند. Redfall یک بازی Action-Adventure با نقشه‌ای Open-World است که باید در سطح آن به مبارزه با خون آشام‌ها بپردازید. طبق گفته سازندگان در استودیو Arkane، بازی مورد بحث با الهام از مجموعه Far Cry ساخته شده و فرمول کلی آن را در پیش می‌گیرد؛ این در حالی است که بسیاری از گیمرها فکر می‌کردند که ردفال قرار است چیزی شبیه سری Left 4 Dead از آب درآید. به هرحال این بازی یک اثر دلگرم کننده به نظر می‌رسد که می‌توانید در دل آن به سلاخی خون آشام‌ها بپردازید و با دوستان خود در حالت Co-op ماجراجویی کنید. راستی انتظار می‌رود در طی رویداد Developer_Direct شرکت مایکروسافت، اطلاعات بیش‌تری در مورد Redfall و تاریخ عرضه آن رونمایی شود.

تاریخ عرضه: 6 ماه ابتدایی 2023
توسعه دهنده: استودیو Arkane

14) بازی Starfield

اگر فکر کردید که Redfall قرار است به بزرگ‌ترین First-Party ایکس باکس در سال 2023 تبدیل شود، سخت در اشتباهید. بازی Starfield به عنوان اولین IP جدید شرکت Bethesda پس از 25 سال قرار است به بزرگ‌ترین ساخته آن تا به امروز تبدیل شود. اثری جاه طلبانه، بزرگ و باشکوه که بسیاری از طرفداران از آن با نام Skyrim در فضا یاد می‌کنند. البته که این لقب بیجا هم نیست و با توجه به نمایش‌های منتشر شده، استارفیلد هم فرمول Action-RPGهای معروف بتسدا را ادامه می‌دهد و بازیکنان را در محیطی فضایی غرق می‌کند. برای درک عظمت بازی مورد بحث کافی است به این موضوع فکر کنید که بازی Srtafield به شما اجازه می‌دهد در سطح بیش از 1000 سیاره مختلف به ماجراجویی بپردازید.

شما در این بازی وارد یک منظومه فضایی بزرگ می‌شوید و وظیفه دارید با حس کنجکاوی و سفینه قابل شخصی سازی خود به دنبال رمز و رازهای موجود بروید. داستان بازی Starfield حدود 20 سال پس از رویدادی با نام Colony War جریان دارد؛ جنگی بزرگ و عظیم که دو گروه با نام‌های United Colonies و Freestar Collective در طی آن با یکدیگر درگیر شده‌اند. با توجه به همین موضوع و با گذشته 20 سال از جنگی بزرگ، صلحی نسبی در سطح کهکشان به وجود آمده تا مردم آن با خیالی راحت‌تر به زندگی خود بپردازند. اما همان‌طور که می‌توان حدس زد این آرامش زیاد طولانی نیست و با شروع داستان اصلی بازی Starfield باری دیگر به آشوب و درگیری تبدیل می‌شود. خلاصه که بازی مورد بحث به شدت جاه طلب است و با توجه به گفته افرادی که موفق به تجربه بازی شده‌اند، با اثری فراتر از انتظار روبرو هستیم. حال باید صبر کنیم و منتظر نمایش‌ها و تاریخ عرضه دقیق استارفیلد باشیم.

تاریخ عرضه: 6 ماه ابتدایی 2023
توسعه دهنده: Bethesda Game Studios

15) بازی Marvel’s Spider-Man 2

 بازی Marvel’s Spider-Man که اولین بار در سال 2018 منتشر شد، بدون شک یکی از بهترین انحصاری‌های کنسول PS4 بود. با توجه به همین محبوبیت و اعداد و ارقام فروش قابل توجه، عدم ساخت نسخه دوم غیرممکن بود. حال همان‌طور که انتظار می‌رفت بازی Marvel’s Spider-Man 2 در راه پیش و رو قرار دارد و با توجه به اطلاعات قرار است حدود چند ماه دیگر به دست طرفداران پیتر پارکر و مایلز مورالس برسد. این بازی به مراتب از نسخه پیشین جاه طلبانه‌تر است و می‌خواهد با بهره گیری از قدرت سخت افزاری PS5 به عنوان یک انحصاری، نهایت قدرت این کنسول را به عرصه نمایش بگذارد.

متاسفانه اطلاعات زیادی در مورد بازی Marvel’s Spider-Man 2 وجود ندارد. اما با این حال و با توجه به تریلر معرفی که استودیو Insomniac Games منتشر کرد، دو شخصیت پیتر پارکر و مایلز مورالس (که هر دو آن‌ها اسپایدرمن هستند) باید با همکاری یکدیگر در مقابل شخصیت شرور ونوم (Venom) صف آرایی کنند. همین موضوع و رویارویی با یکی از دشمنان کلاسیک اسپایدرمن بازی مورد بحث را به شکل عجیبی هیجان انگیز کرده که بی‌صبرانه منتظر تجربه آن هستیم. البته باید اشاره کنیم که ونوم تنها آنتاگونیست داستان محسوب نمی‌شود و در طی بازی، با اشخاصی نظیر هری آزبورن (Harry Osborn) و  کریون د هانتر (Kraven the Hunter) هم مبارزه خواهید کرد. بازی Marvel’s Spider-Man 2 فعلا تاریخ عرضه دقیقی ندارد؛ اما با این حال می‌توانید در پاییز سال 2023 منتظر انتشار آن باشید.

تاریخ عرضه: پاییز 2023
توسعه دهنده: استودیو Insomniac Games

16) بازی Final Fantasy 7 Rebirth

اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و با تاخیرهای عجیب و غریب روبرو نشویم، طرفداران سری فاینال فانتزی می‌توانند در سال 2023 به تجربه دو نسخه از مجموعه مورد علاقه‌شان بپردازند. در کنار شماره شانزدهم سری، شرکت Square Enix  می‌خواهد بازی Final Fantasy 7 Rebirth را هم به دست گیمرها برساند. این بازی که حکم دومین اپیزود FF7 Remake را دارد، اتفاقات اپیزود قبلی را دنبال کرده و به ماجراهای شخصیت کلاود (Cloud) می‌پردازد.

با وجود اطلاع از پنجره احتمالی عرضه بازی مورد بحث، جزئیات زیادی در مورد داستان و گیم‌پلی آن وجود ندارد. با توجه به اینکه Final Fantasy 7 Remake تنها بخش کوچکی از داستان نسخه اورجینال را پوشش داد، فرضیه پردازی در مورد Rebirth سخت شده و نمی‌دانیم که داستان کلاود و تیم اولانچ قرار است تا چه نقطه‌ای پیش برود. با این حال و طبق اطلاعات محدود موجود می‌توانید انتظار شخصیت‌ها، اسلحه‌ها و قابلیت‌های جدید برای شخصیت اصلی باشید. بازی Final Fantasy 7 Rebirth در زمستان سال میلادی جاری منتشر خواهد شد.

تاریخ عرضه: زمستان 2023
توسعه دهنده: Square Enix

17) بازی Alan Wake 2

با گذشت بیش از یک دهه از عرضه نسخه ابتدایی، قرار است به سراغ دومین نسخه مجموعه محبوب الن ویک برویم. بازی Alan Wake 2 که مدت‌ها منتظر آن بودیم بالاخره قرار است از راه برسد و با توجه به دستان مطمئن استودیو Remedy Entertainment، می‌توانیم انتظار یک ویدیو گیم داستان محور و جذاب را داشته باشیم. این بازی قرار است وقایع نسخه اول را دنبال کند و حسابی به آن شاخ و برگ بدهد.

اما نکته جالبی که در مورد بازی Alan Wake 2 وجود دارد، هویت آن به عنوان یک ویدیو گیم Survival Horror است. با وجود اینکه شماره اول بیش‌تر شبیه یک بازی اکشن-ماجراجویی با عناصر ترسناک بود، نسخه دوم این موضوع را جدی‌تر می‌گیرد. علاوه بر این و با توجه به اطلاعات منتشر شده، بازی Alan Wake 2 در دنیای مشترک با بازی Control قرار دارد و ظاهرا قرار است با جهان بزرگی از داستان سرایی‌های استودیو رمدی روبرو شویم. حال صرفا باید منتظر اطلاعات بیش‌تر و نحوه اتصال جهان آلن ویک و کنترل با یکدیگر باشیم.

تاریخ عرضه: سال 2023 (زمان انتشار دقیقی اعلام نشده است)
توسعه دهنده: استودیو Remedy Entertainment

18) بازی Armored Core 6: Fires of Rubicon

ظاهرا استودیو FromSoftware به Elden Ring و موفقیت‌های آن بسنده نکرده و می‌خواهد درست یک سال پس از بزرگ‌ترین ساخته خود تا امروز، بازی Armored Core 6: Fires of Rubicon را منتشر کند. البته که این بازی برخلاف سایر آثار معروف استودیو مورد بحث یک ویدیو گیم Souls-Like محسوب نمی‌شود و می‌خواهد جریان خاص خود را در پیش بگیرد. شما در این بازی کنترل ربات‌های غول پیکر را برعهده می‌گیرید و وظیفه دارید به مبارزه با دشمنان بپردازید.

بازی Armored Core 6 داستان خود را در سیاره‌ای با نام Rubicon تعریف می‌کند؛ کره‌ای که پس از یک سری اتفاقات وحشتانک در آتش خود می‌سوزد و به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود. حال در این میان گروه مقاومتی با نام Mega-Corpse قد علم کرده و برای به دست آوردن یک سری منابع عجیب دست آشوب‌های بیش‌تری به دست می‌آورد. در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد بازی Armored Core 6: Fires of Rubicon در دسترس نیست؛ اما فاصله گرفتن FromSoftware از سولز لایک‌ها و بازگشت به یکی از مجموعه‌های قدیمی می‌تواند حسابی جذاب باشدو

تاریخ عرضه: 2023
توسعه دهنده: استودیو FromSoftware

19) بازی Assassin’s Creed Mirage

در آخرین گزینه بهترین بازی های سال 2023 به یکی از مورد انتظارترین‌های آن می‌رسیم. در حالی که مجموعه Assassin’s Creed در سال‌های اخیر بیش‌تر به جریان ویدیو گیم‌های RPG با دنیاهای فوق‌العاده بزرگ پیوسته، بازی Assassin’s Creed Mirage می‌خواهد رویه متفاوتی را در پیش بگیرد و مجموعه را به ریشه‌هایش بازگرداند. این بازی که ادامه دهنده راه Unity محسوب می‌شود، قرار است مخفی‌کاری، پارکور و قتل خاموش اهداف را در اولویت خود قرار دهد تا طرفداران قدیمی فرنچایز مورد بحث حسابی خوشحال شوند.

اما داستان بازی Assassin’s Creed Mirage در شهر بغداد جریان دارد و ماجرای شخصیتی با نام بسیم (Basim) را دنبال می‌کند که طرفداران AC Valhalla با وی آشنا هستند. البته بسیم در این بازی سن و سال کم‌تری دارد تا شما با نسخه جوان‌تر او آشنا شوید. پس از دیدن تصاویر عجیب و کابوس‌های مکرر، بسیم برای پیدا کردن جواب‌های خود به سراغ فرقه اساسین‌ها یا همان Hidden-Ones می‌رود و مسیر زندگی خود را به طور کلی دچار تغییراتی اساسی می‌کند. با وجود اینکه هنوز تاریخ عرضه رسمی خاصی برای میراژ در نظر گرفته نشده، طبق اطلاعات می‌توانیم در سال 2023 منتظر آن باشیم.

تاریخ عرضه: سال 2023 (تاریخ دقیق خاصی برای آن اعلام نشده است)
توسعه دهنده: استودیو Ubisoft Bordeaux

 در کنار تمامی آثاری که به آن‌ها اشاره کردیم یک سری بازی دیگر هم وجود دارد که احتمالا در سال 2023 منتشر می‌شوند. در ادامه می‌توانید چند مورد از این عناوین را مشاهده کنید:

بازی Hollow Knight: Silksong
بازی Lies of P
بازی Street Fighter 6
بازی Avatar: Frontiers of Pandora
بازی Baldur’s Gate 3
بازی Forza Motorsport
بازی Sons of the Forest
و…

جمع‌بندی

همان‌طور که با مطالعه این مقاله متوجه شدید سال 2023 قرار است برهه زمانی فوق‌العاده‌ای برای دنیای ویدیو گیم باشد. برای درک عظمت این موضوع کافی است بدانید که در صورت عدم تاخیرهای غیرمنتظره تنها در فاصله چند ماه به تجربه آثاری مانند Starfield، The Legend of Zelda: tears of the Kingdom، Suicide Squad: Kill the Justice League و Hogwarts Legacy خواهیم پرداخت. تازه این به غیر از بازی‌هایی است که شاید خیلی سریع معرفی و منتشر شوند.

نظر شما در مورد بهترین بازی های سال 2023 چیست؟ شما منتظر کدام یک از این بازی‌ها هستید؟ نام خالی چه اثری بیش‌تر حس می‌شود؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: GameRant

نوشته مورد انتظارترین بازی های سال 2023 اولین بار در پارسی گیم پدیدار شد.