اف تی اپیک تلفیق سرگرمی، کسب درآمد و تکنولوژی

کتاب اسرار سایه (رمزگشایی از نیمه تاریک وجود)

کتاب اسرار سایه (رمزگشایی از نیمه تاریک وجود)

کتاب اسرار سایه (رمزگشایی از نیمه تاریک وجود)

کتاب اسرار سایه رمزگشایی   کتاب اسرار سایه (رمزگشایی از نیمه تاریک وجود) (به انگلیسی: A little book on the human shadow) نوشته رابرت بلای می‌باشد که توسط فرشید قهرمانی به فارسی ترجمه و توسط انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی منتشر شده است.

سخن ناشر در کتاب اسرار سایه (رمزگشایی از نیمه تاریک وجود):

این کتاب کوچکی است برای سامان دادن موضوعی بزرگ در روابط.

اولین بار که با کارهای آقای رابرت بلای آشنا شدم بسیار لذت بردم و سفر عمیقی را تجربه کردم زیرا بلای انسان به شدت فراگیر و وسیعی در یادگیری است، او هم دستی در ادبیات و شاعری دارد و هم به روانکاوی یونگ تعلق خاطر دارد و از همه مهم‌تر با داستان و اسطوره عالی انس گرفته و این فراگیری به او این قدرت را داده است که به زبانی ساده، عمقی بی‌نظیر و تأثیری پایدار با ما سخن بگوید.

حالا با این شناخت از او فکر می‌کنم برای شما هم فرصتی بی‌نظیر خواهد بود که به قلم آقای رابرت بلای یکی از مفهوم‌های عمیق روانکاوی یونگ را بشناسید.

او با مثالی جذاب به نام کوله‌بار، خیلی دقیق برای شما رازی را برملا می‌کند که شاید فهمیدن آن بتواند به زندگی شما بلوغی تازه ببخشد و کمکتان کند که مهم‌ترین آسیب دنیای روابط انسانی را بشناسید تا شاید در تربیت فرزندان، رابطه با همسر، اداره سازمان و کارکنان از موفقیت بیشتر و تنش کمتری برخوردار باشید.

بلای در کتاب اسرار سایه (رمزگشایی از نیمه تاریک وجود) مفهوم سایه را موضوعی می‌داند که از دوران نوزادی شروع به شکل‌گیری می‌کند و مدام در روند زندگی تأثیرگذاری خود را افزایش می‌دهد و محیط بیشتری از روابط را در اختیار خود می‌گیرد.

شایسته است که به همراه این کتاب مجموعه بسته کامل سی دی سایه را نیز بشنوید تا مفهوم برای شما بتواند عمق بهتر و شناخت دقیق‌تری ایجاد کند.

در پایان از رابرت بلای به خاطر اجازه انحصاری انتشار این کتاب به زبان فارسی به بنیاد فرهنگ زندگی، تشکر و قدردانی می‌کنم.

مقدمه کتاب اسرار سایه (رمزگشایی از نیمه تاریک وجود):

رابرت بلاى در شعرهایش می‌گوید:

«باید زندگی‌تان را تغییر بدهید»

مقاومت در برابر این تغییر نه تنها هدر دادن زمان است، بلکه خطرناک هم هست. در این مورد اخطار جیکوب بوام را به یاد می‌آوریم که در ابتدای یکی از کتاب‌هایش از خواننده می‌خواهد اگر دوست ندارد با خواندن این کتاب تغییرات عملی‌ای در زندگی‌اش ایجاد کند، از خواندن کتاب صرف‌نظر کند، در غیر این صورت خواندن آن کتاب برایش فایده‌ای نخواهد داشت.

در مقاله‌ای که رابرت بلای درباره اشعار والاس استیونس نوشته است، این کلام تشویش برانگیز بوام تأیید می‌شود. رابرت بلای، هوش حسی فوق‌العاده استیونس را تمجید می‌کند، اما در عین حال می‌گوید که ناتوانی او در تغییر زندگی‌اش در اشعار بعدی او فاجعه‌آمیز است.

در کتاب اسرار سایه (رمزگشایی از نیمه تاریک وجود) بلای به روشنی از سایه صحبت می‌کند. او نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با شناخت سایه زندگی را تغییر داد، تغییری که اگر رخ ندهد فاجعه بزرگی در پی خواهد داشت.کتاب اسرار سایه (رمزگشایی از نیمه تاریک وجود)

سایه یکی از کاربردی‌ترین واژه‌ها درباره روان انسان است که کارل یونگ آن را به کار برده است. یونگ معتقد است، سایه بخشی از روان است که در ناخودآگاه ما نهفته است.

تعریفی که ماری لوییس، تحلیلگر آثار یونگ برای سایه ارائه می‌دهد شفاف است:

«سایه فقط نامی اسطوره‌ای است با تمام آنچه درون من وجود دارد و قادر نیستم آن را به طور مستقیم بشناسم.»

می‌توان به جای واژه سایه از «تاریکی، نبود روشنایی و بخش سرکوب‌شده وجود» استفاده کرد. ما بخش‌هایی در وجودمان داریم که چون دیگران آن‌ها را دوست نداشته‌اند، ناخواسته آن‌ها را به ناخودآگاه فرستاده‌ایم و به عبارتی آن‌ها را سرکوب کرده‌ایم.

غافل از اینکه این‌ها در روان ما جا خشک کرده‌اند و از بین نرفته‌اند. «سایه کوله باری دراز است که ما به دنبال خود می‌کشیم». این کوله‌بار پر است از بخش‌هایی از روانمان که با خودمان تأییدشان نمی‌کنیم یا پدر و مادر و جامعه‌مان تأییدشان نمی‌کنند.

در ادامه کتاب اسرار سایه (رمزگشایی از نیمه تاریک وجود) راجع به محتویات این کوله‌بار بیشتر صحبت خواهیم کرد. در اینجا فقط بگوییم که ما از خود واقعی‌مان دور شده‌ایم.

حفظ ظاهر برای اینکه کسی به باطن و درونیات ما پی نبرد نیازمند صرف انرژی زیادی است.

علاقه شدید رابرت بلای به مفهوم سایه انسان به سال‌هایی بازمی‌گردد که او تنها در شهر نیویورک زندگی می‌کرد. بلای درباره این دوره افسرده زندگی‌اش می‌گوید که رابطه او با سایه‌اش یکی از مواردی است که آن را در این دوره به روشنی درک کرده است.

رابرت بلای می‌دانست اگر قرار است به او کمکی شود تا از این افسردگی رهایی یابد، این کمک از ناحیه وجه تاریک شخصیتش (همان سایه‌اش) خواهد بود.

در مجموعه کنونی پژوهش‌های بلای درباره سایه، بیشتر داستان‌سرایی وجود دارد تا جملات نظری و تعصب‌آمیز روان‌شناسانه. او از تصویری به تصویر دیگر حرکت می‌کند و تصاویر به داستان‌های طنزآمیز و افسانه‌ها می‌رسد.

جمع‌آوری مطالبی درباره سایه در یک کتاب، فکری بود که پس از صحبتی که با راجر ایسون داشتم به ذهنم رسید. ایسون پژوهش‌های فراوانی در آثار بلای انجام داده است. ابتدا به نظر می‌رسید انجام این کار ساده است. وقتی بلای متن اولیه‌ای که من و ایسون آن را آماده کرده بودیم دید، به خاطر آنچه به دلایل مختلف جا افتاده بود، ناراحت شد. به همین دلیل این متن دستخوش اصلاحات زیادی شد.

  • بخش اول کتاب اسرار سایه (رمزگشایی از نیمه تاریک وجود) «تاریک و روشنی وجود» به صورت اثری صوتی در مجموعه‌ای به نام شاعران معاصر آمریکایی اشعارشان را می خواننده در سال ۱۹۷۱ منتشر شده است.
  • بخش دوم و سوم برگرفته از مقاله‌ای است که در سال ۱۹۸۳ برای همایشی در سان‌فرانسیسکو به نام «چهره دشمن» فرستاده شد.
  • بخش چهارم مکالمه‌ای است میان من و بلای، حدود یک سال پس از این همایش.
  • در بخش پنجم بلای خواننده را آزاد می‌گذارد تا در جنگل پر سایه اشعار والاس استیونس به گشت‌وگذار بپردازد. این بخش اولین بار در سال ۱۹۷۶ در کتاب «اشعار آمریکا» به چاپ رسید و توسط ویلیام هین ویرایش شد.