اف تی اپیک تلفیق سرگرمی، کسب درآمد و تکنولوژی

چه چیزی یک بازی شوتر را خاص می‌کند و آن را در صدر اولویت گیمرهای عاشق تیراندازی قرار می‌دهد؟ گیم‌پلی واقع گرایانه یا مبالغه شده در ذهن سازنده؟ یک ویدیو گیم بی‌اعصاب یا اثری عمیق با داستانی تاثیرگذار؟ مهم نیست که چه پاسخی برای این سوال‌ها دارید، شرکت سونی و کنسول نسل نهمی آن‌ها گزینه خوبی برای انواع سلیقه‌ها دارد. اگر می‌خواهید عطش تیراندازی خود را برطرف کرده و بین بهترین بازی های پلی استیشن 5، بهترین Shooterها را تجربه کنید، ادامه مقاله بهترین بازی های شوتر PS5 را از دست ندهید.

بهترین بازی های شوتر PS5

شوترها تاریخچه بلند بالایی در دنیای ویدیو گیم دارند که به طور طبیعی، رفته رفته پیشرفت کرده‌اند و به جایگاه‌های خوبی رسیده‌اند. این زیرسبک از بازی‌ های اکشن که از محبوبیت به شدت بالایی هم برخوردار است (شاید شوترها محبوب‌ترین بازی‌های در بازار باشند)، به طور کلی به دو دسته سوم شخص (Third-Person) و اول شخص (First-Person) تقسیم می‌شوند. با وجود اینکه می‌توانیم معیارهای متعددی را برای تقسیم بندی این سبک به کار بگیریم، اما تجزیه آن‌ها به طور مرسوم با استفاده از همین دو لغت انجام می‌شود. ولی با وجود تمامی این بحث‌ها هدف اصلی بازی‌های شوتر (یا حداقل بیش‌تر آن‌ها) خالی کردن گلوله‌ها در بدن دشمنان و پیروزی در میدان نبرد است. حال هر استودیویی شریان خاص خود را در پیش می‌گیرد تا محصول منحصر به فردی ارئه بدهد.

حال این شریان‌های متفاوت و سلیقه‌های منحصر به فرد هر یک از سازندگان تنوع عظیمی از بازی‌های شوتر را به وجود آورده‌اند که خلاقیت‌های خاص خود را دارند. برخی بازی‌ها مانند Doom Eternal تیراندازی بی‌حد و مرز و دیوانه‌وار را بیش‌تر می‌پسندند و بعضی دیگر مانند Rainbow Six Siege، علاقه خاصی به استراتژی و گیم‌پلی برنامه ریزی شده دارند. حال در این میان یک سری از ویدیو گیم‌ها نظیر Deathloop پای خود را فراتر می‌گذارند و به روایت داستان‌های عمیق می‌پردازند. اما در پایان روز این سلیقه شما است که محصول مورد نظر را انتخاب کرده و ذهن‌تان را به دنیاهای ناشناخته می‌برد. اگر دوست دارید این دنیاهای ناشناخته را با حجم عظیمی از گلوله‌ها به تسخیر خود درآورید، نباید آثار موجود در لیست بهترین بازی های شوتر PS5 را از دست بدهید.

1) بازی Call of Duty: Modern Warfare 2

اجازه دهید لیست بهترین بازی های شوتر PS5 را با جدیدترین نسخه کالاف دیوتی شروع کنیم. بدون شک سری Call of Duty در حال حاضر به عنوان نماد بازی‌های شوتر اول شخص محسوب می‌شود و تقریبا هیچ مجموعه‌ای قدرت برابری با اعداد و ارقام کال آف دیوتی را ندارد. فرنچایزی که در سال‌های متمادی روند اقتصاد صعودی خود را نگه داشته و با وجود پستی و همواری‌ها از لحاظ جنبه‌های هنری، همیشه در بازار و تعداد نسخه‌های به فروش رفته درخشان بوده است. البته که این اعداد و ارقام بیهوده به دست نیامده‌اند و شرکت Activision با برنامه ریزی‌های گسترده نهایت سعی خود را برای حفظ ثبات نسبی به کار گرفته.

اما با وجود نسخه‌های متعدد و مختلف چگونه باید یکی از آن‌ها در این لیست جا کنیم؟ خب از آنجایی که بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 به تازگی منتشر شده و طبق گزارش‌ها، حداقل از لحاظ مالی در حال رکورد شکنی است، سخت می‌توان به آن اشاره نداشت. نسخه ریبوت مدرن وارفر 2 چهره‌های نمادین سری را باز می‌گرداند و با گیم‌پلی جذاب همیشگی کالاف دیوتی، حلقه‌ای اعتیاد آور از تیراندازی و تعویض خشاب را به وجود می‌آورد. البته که همه چیز در مورد گان پلی نیست و اگر به داستان هم اهمیت می‌دهید، COD: Modern Warfare 2 از لحاظ روایت داستان هم نمره قبولی را می‌گیرد.

سال عرضه: 2022
توسعه دهنده: استودیو Infinity Ward

2) بازی Destiny 2

اگر می‌خواهید یک داستان حماسی را در اثری RPG با اکشن‌هایی بزرگ بشنوید، آثار کمی قادر به رقابت با بازی Destiny 2 هستند. شاید کاربران پلی استیشن 5 موفق به تجربه نسخه‌های مختلف سری Halo نشوند، اما می‌توانند به سراغ جدیدترین ویدیو گیم سازنده‌های هیلو در استودیو Bungie بروند. این استودیو که چند وقت پیش به مالکیت سونی و برند پلی استیشن درآمد تبحر خاصی در ساخت شوترهای علمی تخیلی دارد که Destiny 2 این مهارت را به بلوغ کامل می‌رساند. این بازی به عنوان یک Looter-Shooter آنلاین با سیاست‌های Live-Service پشتیبانی فوق‌العاده‌ای از طرف سازندگان خود دارد و به صورت مستمر محتویات جدیدی دریافت می‌کند؛ به گونه‌ای که حتی با گذشت حدود 6 سال از عرضه اولیه هنوز هم تازه و متنوع به نظر می‌رسد.

بازی Destiny 2 به عنوان یک شوتر اول شخص گان پلی به شدت جذابی دارد که آن حالت فضایی و علمی-تخیلی را با نهایت ظرافت منتقل می‌کند. اسلحه‌های عجیبی که می‌توانید در طی این بازی پیدا کنید هر کدام قابلیت‌های خاص خود را دارند و برای شکست یک دسته مشخص از دشمنان مناسب‌تر هستند. همین موضوع یک سری عناصر RPG را به بازی اضافه می‌کند تا سیستم گیم‌پلی شاخ و برگ بیش‌تری به خود گیرد. اما آنچه که جادوی بازی Destiny 2 را به حداکثر پتانسیل موجود می‌رساند قابلیت تجربه Co-op آن است. در واقع شما می‌توانید به اتفاق دوستان خود تیم تشکیل دهید و به همراه یکدیگر دشمنان را بکشید، لوت کنید و دنباله یک داستان جذاب و طولانی را بگیرید. فقط اگر اهمیت زیادی به داستان می‌دهید بهتر است وقایع چند چپتر اول داستانی را در سطح اینترنت مطالعه کنید؛ چرا که استودیو Bungie اجازه دسترسی به محتویات قدیمی‌تر بازی را به کسی نمی‌دهد. علاوه بر تمام این موارد دستینی 2 با گرافیک خارق‌العاده‌ای روی PS5 اجرا می‌شود که می‌توانید با رزولوشن 4K و نرخ 120 فریم بر ثانیه به تجربه آن بپردازید.

سال عرضه: 2017
توسعه دهنده: استودیو Bungie

3) بازی Uncharted: Legacy of Thieves Collection

مجموعه آنچارتد (و به طور مشخص‌تر Uncharted 4 و The Lost Legacy) در تعریف اولیه خود یک شوتر به شمار نمی‌رود. در واقع بیش‌تر طرفداران سری مذکور را به عنوان یک اکشن-ادونچر فراموش نشدنی می‌شناسند که شامل سکانس‌های تیراندازی و استفاده از اسلحه‌های گرم هم می‌شود. بنا بر همین موضوع تصمیم گرفتیم بازی Uncharted: Legacy of Thieves Collection را در لیست بهترین بازی های شوتر پلی استیشن 5 قرار دهیم. این کالکشن که شامل دو بازی Uncharted 4 و Uncharted: The Lost Legacy می‌شود، دو تا از انحصاری‌های پلی استیشن 4 را به پلی استیشن 5 می‌آورد تا طرفداران این پلتفرم هم بتوانند از ماجراجویی‌های نیتن دریک و کلوئی فریز لذت ببرند.

توجه داشته باشید که نمی‌توان از سری آنچارتد انتظار اثری مانند COD: Modern warfare 2 را داشت؛ اما اکشن‌های سینمایی این بازی روح تازه‌ای به تیراندازی و سوراخ سوراخ کردن پیکر دشمنان می‌دهد. از موضوع تیراندازی و استفاده از اسلحه‌های گرم هم که گذشته، دو بازی مورد بحث به عنوان دو ویدیو گیم Action-Adventure فراموش نشدنی هستند و در کنار داستان سرایی استادانه استودیو Naughty Dog، می‌توانند محیط‌های زیبا و بی‌نظیری را به تصویر بکشند. با توجه به سخت افزار قدرتمند ‌PS5، شکار گنج و تمدن‌های گمشده هیچ وقت بهتر از Legacy of Thieves Collection نبوده است.

سال عرضه: 2022
توسعه دهنده: استودیو Naughty Dog (استودیو Iron Galaxy هم در ساخت Legacy of Thieves Collection دخیل بوده است)

4) بازی Control: Ultimate Edition

به یاد دارید که در بخش‌های بالایی به شوترهایی که به روایت یک داستان عمیق می‌پردازند اشاره کردیم؟ بازی Control: Ultimate Edition دقیقا یک مصداق بارز برای چنین تعریفی است. استودیو Remedy Entertainment که همه ما آن را به خاطر تعریف داستان‌های متحول کننده می‌شناسیم، نهایت هنر و ظرافت خود را در بازی Control به کار می‌گیرد تا طرفداران ویدیو گیم‌های داستان محور با رضایت روح به تیتراژ پایانی برسند. البته که باید اشاره کنیم کنترل هم مانند سری آنچارتد کلمه شوتر را در تعریف‌های اولیه خود قرار نمی‌دهد، اما خب گیم‌پلی به شدت جذاب و روان بازی بر پایه تیراندازی بنا شده است. شما می‌توانید با استفاده از قدرت‌های ماورایی شخصیت اصلی دشمنان را به اطراف پرت کرده و سپس با اسلحه خود آن‌ها را سوراخ سوراخ کنید.

حال ممکن است این سوال برای‌تان پیش آید که منظور از پسوند Ultimate Edition چیست؟ بازی Control اولین بار در سال 2019 برای پی سی و کنسول‌های نسل هشتمی منتشر شد و خیل عظیمی از تحسین‌ها را هم به همراه داشت. منتها به مراتب همه افراد از پتانسیل بالای بصری این بازی آگاه بودند و می‌دانستند که سخت‌افزار محدود PS4 و Xbox One قادر به ارائه نهایت پتانسیل نیست. استودیو Remedy Entertainment هم که از این موضوع آگاه بود نسخه به روز رسانی شده و نسل نهمی ساخته خود را در سال 2021 تحت عنوان Control: Ultimate Edition روانه بازار کرد. البته که تمامی ویژگی‌ها آلتیمیت ادیشن به به روز رسانی‌های گرافیکی محدود نمی‌شود و تهیه کنندگان این نسخه می‌توانند از تجربه DLCهای منتشر شده هم لذت ببرند (توجه داشته باشید که این DLCها فراتر از انتظار عمل کرده و استانداردهای بازی اصلی را تکرار کردند).

سال عرضه: 2019
توسعه دهنده: استودیو Remedy Entertainment

5) بازی Metal: Hellsinger

بازی Metal: Hellsinger یک شوتر اول شخص است که در حین کپی برداری واضح از سری Doom، نوآوری‌های خاص خود را دارد و برخی مواقع از مسیر تکرار خارج می‌شود. مهم‌ترین دلیل خروج از این مسیر تکرار عنصر تیراندازی روی یک ریتم مشخص است که اگر طبق آن حرکت نکنید، نمی‌توانید آسیب خوبی به دشمنان بزنید. هرچند که هماهنگ شدن با این ریتم کمی سخت به نظر می‌رسد، اما هنگامی که متوجه عملکردش شوید می‌توانید حسابی از سلاخی شیاطین لذت ببرید.

اما در دستی دیگر Hellsinger رسما یک ‌Doom Clone مدرن است و بدون احساس شرم خاصی از منبع الهام خود کپی می‌کند و صرفا در یک سری زمینه‌ها راه اورجینال خود را در پیش می‌گیرد. شما در این بازی کنترل شخصیتی صامت با نام Unknown را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید با بالا رفتن از سطح‌های مختلف جهنم، دشمنان را پشت سر بگذارید تا به شیطان اصلی یا همان Red Judge برسید. البته که داستان در بازی Metal: Hellsinger جایگاه خاصی ندارد و تمامی دوش جذابیت روی شانه‌های گیم‌پلی می‌افتد. البته که این گیم‌پلی به معنی واقعی کلمه جذاب است و می‌تواند چند ساعتی شما را مشغول تنبیه شیاطین مختلف کند.

سال عرضه: 2022
توسعه دهنده: استودیو Outriders

6) بازی Deathloop

بازی Deathloop یک جواهر خالص است، یک ایده ناب که به بهترین شکل ممکن پیاده شده و می‌تواند با داستان پیچیده خود دود از سر مخاطب بلند کند. دث لوپ که توسط استودیو Arkane (شعبه لیون) توسعه داده شده، یک شوتر اول شخص با عناصر مخفی‌کاری است که شما را در نقش شخصیتی سیاه پوست با نام کلت (Colt) قرار می‌دهد. کلت در ابتدای داستان بدون به یادآوری خاطره خاصی در یک جزیره ناشناخته از خواب بیدار می‌شود و نسبت به هیچ چیز در دنیا ایده‌ای ندارد. اما طولی نمی‌کشد که شخصیت مذکور وارد دردسرهای بزرگی شده و متوجه می‌شود که در یک حلقه زمانی گیر کرده است. پس از فهمیدن این موضوع شکستن حلقه زمانی و فرار از جزیره Blackreef به اولویت اول بازیکن تبدیل می‌شود. کلید شکستن این حلقه زمانی در کشتن چندین هدف مختلف در یک روز قرار دارد که باید با برنامه‌ریزی مناسب به آن دست پیدا کنید.

اما آن موضوعی که بازی Deathloop را خاص می‌کند روند غیرخطی آن است. جزیره Blackreef به طور کلی شامل چهار منطقه می‌شود که می‌توانید در سه برهه زمانی از روز (صبح، ظهر و غروب) به سراغ هر یک از آن‌ها بروید. حال هر یک از اهداف موجود (که باید آن‌ها را بکشید) در زمان و مکان خاصی ظاهر می‌شوند و همین موضوع چالش بزرگی را به وجود می‌آورد. با اینکه تعداد اسلحه‌ها در دث لوپ زیاد تحسین برانگیز نیست، اما گان پلی به گونه‌ای طراحی شده که هر کدام حس خاص خود را دارند و می‌توانند تا ساعت‌ها حس تازگی خود را حفظ کنند. علاوه بر این امکان انتخاب مخفی‌کاری یا درگیری مستقیم هم در اختیار شما قرار دارد تا اگر زیاد علاقه به تیراندازی نداشتید، حرکت در سایه‌ها در پیش بگیرید.

سال عرضه: 2021
توسعه دهنده: استودیو Arkane Lyon

7) بازی Returnal

حالا که بحث بازی‌های شوترِ داستان محورِ عجیب داغ است، بیایید زاویه دید را از اول شخص به سوم شخص تغییر دهیم و در مورد بازی Retruanl صحبت کنیم. ریترنال یک شوتر سوم شخص عجیب با عناصر روگلایک است که در بحث عجیب بودن، به هیچ وجه از بازی Deathloop کم نمی‌آورد. بازی مورد بحث اکشن به شدت سریعی دارد که در طی آن، خبری از استراحت مخفی‌کاری نیست. به عبارتی دیگر اگر می‌خواهید در دنیای خطرناک Returnal زنده بمانید، چاره‌ای به غیر از فشار دادن متمادی دکمه شلیک ندارید.

این بازی بیانگر داستان یک شخصیت مونث با نام سلین (Selene) است که از بخت سیاهش در یک جزیره بیگانه و خطرناک سقوط می‌کند. اما خطرهای این سیاره صرفا به موجودات بیگانه و باستانی آن محدود نمی‌شود و حلقه زمانی به وجود آمده شرایط را به شکل عجیبی سخت می‌کند. به عبارتی دیگر سلین هم مانند کلت در یک حلقه زمانی گیر می‌کند و وظیفه دارد در اثری با عناصر روگلایک (که همه چیز در هر دور تغییر می کند) از سیاره مذکور فرار کند. اما داستان به شدت پیچیده‌تر از این حرف‌ها است و باید برای درک پیام اصلی Retrunal، صبور باشید و به داستان گوش دهید. رتیرنال به عنوان یکی از انحصاری‌های PS5 اثری به شدت قابل احترام است که مسیر بدیع و جذاب خاص خود را در پیش می‌گیرد.

سال عرضه: 2021
توسعه دهنده: استودیو Housemarque

8) بازی Call of Duty: Warzone 2.0

از آنجایی که تا این نقطه از لیست بهترین بازی های شوتر PS5 به آثار بتل رویال اشاره نکردیم، بگذارید بحث را به سمت Call of Duty: Warzone 2.0 ببریم. هنگامی که اولین نسخه وارزون در سال 2020 منتشر شد، کم‌تر کسی فکر می‌کرد که این بازی تا این حد به معروفیت برسد. اما با وجود پشتیبانی خوب شرکت Activsion و استودیوهای آن، Warzone به روند رو به رشد خود ادامه داد تا از آن به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازی‌های رایگان تمام دوران یاد کنیم. این اثر با آوردن نوآوری‌هایی نظیر اسلحه‌های قابل شخصی‌سازی در قالب Loadout و 150 بازیکن در سطح یک نقشه جاه‌طلبی زیادی از خود نشان داد و روز به روز پیشرفت کرد.

منتها اکتیویژن که علاقه خاصی به دوشیدن حداکثری IPهای خود را دارد تصمیم گرفت پس از گذشت حدود دو سال نسخه دوم وارزون را منتشر کند. بازی COD: Warzone 2.0 که همین حالا هم در دسترس قرار دارد، نسخه پولیش خورده شماره قبلی است که اگر راستش را بخواهید تغییرات چشم‌گیری ندارد. شاید مهم‌ترین تغییری که در وارزون 2 رخ داد اضافه شدن دوربین سوم شخص بود که مانند آن را در COD: Modern Warfare 2 هم تماشا کردیم. در واقع شما می‌توانید به کمک این قابلیت گان‌پلی فوق‌العاده کال آف دیوتی را از زاویه سوم شخص دنبال کنید.

سال عرضه: 2022
توسعه دهنده: استودیو Infinity Ward، Raven software و Treyarch 

9) بازی Borderlands 3

در این نقطه از لیست بهترین بازی های شوتر PS5 به اثری می‌رسیم که جنون ویدیو گیمی را در اوج خود به تصویر می‌کشد. بازی Borderlands 3 رابطه به شدت خوبی با صفت برتر «بیش‌تر» دارد؛ حال این بیش‌تر می‌تواند مربوط به اسلحه‌های غیرقابل شمارش آن باشد یا خون کثیف دشمنانی که نه عقل درست حسابی دارند و نه مانند فرزند بشر رفتار می‌کنند. خلاصه هرچقدر که از محتویات اکشن بیش‌تر بخواهید، بازی Borderlands 3 تن‌های بیش‌تری برای سلاخی در اختیارتان می‌گذارد. حال کیفیت تکه تکه کردن این دشمنان به اسلحه‌های شما بستگی دارد که باید در روندی دشوار آن‌ها را گلچین کنید. اما چرا از کلمه دشوار استفاده کردیم؟ خیلی ساده و صریح؛ بازی Borderlands 3 با استفاده از الگو‌های الگوریتمی شامل بیش از یک میلیارد اسلحه می‌شود. پس دیدن تمامی اسلحه‌های موجود در این بازی به احتمال 99 درصد غیرممکن است.

اما بوردلندز 3 با وجود تمامی جذابیت‌های خود در زمینه گیم‌پلی، تبحر خاصی هم در داستان سرایی و وادار کردن مخاطب به خندیدن دارد. با گذر از حماسه Handsome Jack در نسخه‌های پیشین، خواهر و برادر کالیپسو در رأس شخصیت‌های شرور داستان قرار گرفته و تمام سعی خود را برای اذیت کردن گیمر به کار می‌گیرند. این دو خواهر و برادر سربازهای جان برکف بی‌شماری دارند که حاضرند برای راضی کردن ارباب‌های خود، با یک نارنجک به سمت شخصیت اصلی یورش ببرند. اما در کنار جنبه کمدی بالا در امر داستان سرایی، بازی Borderlands 3 در حین مبارزه هم شما را به خندیدن مجبور می‌کند. برای درک این موضوع کافی است به جملات دشمنان دقت کنید تا متوجه جوک‌هایی شوید که شنیدن‌شان در مکانی دیگر چیزی نزدیک به غیرممکن است.

سال عرضه: 2019
توسعه دهنده: استودیو Gearbox Software

10) بازی Doom Eternal

مگر می‌شود در مورد Metal: Hellsinger که خودش یک Doom Clone است صحبت کنیم و اشاره‌ای به خود سری دووم نداشته باشیم؟ بازی Doom Eternal به عنوان جدیدترین نسخه این مجموعه افسانه‌ای خشونت را در بالاترین درجه ممکن و اکشن را در جذاب‌ترین حالت موجود به تصویر می‌کشد. Doom Slayer (یا همان شخصیت اصلی) در هیچ اثری مانند Eternal کشنده، سریع و مجهز نبوده است. این شخصیت می‌تواند با شمشیر جدید خود شیطان‌ها را از وسط نصف کند یا با نارنجک انداز تازه خود به صورت دسته جمعی از خجالت‌شان درآید. خلاصه که استودیو id Software هرآنچه که برای کشتن و خالی کردن عصبانیت روی دشمنان نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

ایترنال با وجود اینکه نوآوری‌های چشم‌گیری نسبت به نسخه سال 2016 ندارد، اما هرآنچه که از یک شوتر اول شخص انتظار دارید را به تصویر می‌کشد (البته نسخه 2016 آنقدری کامل بود که نتوان آن را تا مقادیر زیادی بهبود داد). Doom Eternal اسلحه‌های بیش‌تری دارد، محیط‌های بزرگ‌تری را به جلادگاه تبدیل می‌کند و به تعریف داستان عمیق‌تری می‌پردازد. همه این موارد در کنار هم باعث می‌شوند که از بازی مورد بحث به عنوان یکی از بهترین شوترهای اول شخص تمام تاریخ یاد کنیم؛ اثری که خیلی سخت می‌توان به استانداردهایش رسید و با آن رقابت کرد.

سال عرضه: 2020
توسعه دهنده: استودیو id Software

11) بازی Sniper Elite 5

در این نقطه از بهترین بازی های شوتر PS5 به اثری می‌رسیم که در حین سادگی و پیروی از یک فرمول تکراری، به شکل عجیبی جذاب به نظر می‌رسد. بازی Sniper Elite 5 به عنوان پنجمین شماره مجموعه اسنایپر الیت تغییر انقلابی قابل توجهی را به خود نمی‌بیند؛ اما آنقدر استاندارد و فکر شده طراحی شده که خواسته یا ناخواسته جذب آن می‌شوید. با وجود اینکه هدف اصلی این بازی حرکت در سایه‌ها و استفاده از مخفی‌کاری است، می‌توانید در برخی موقعیت‌های اسلحه‌های خود را درآورید و حسابی سر و صدا کنید.

داستان بازی Sniper Elite 5 در برهه جنگ جهانی دوم روایت می‌شود و با وجود اینکه حرف یا پیچش خاصی برای ارائه ندارد، می‌تواند به خوبی نقاط مختلف گیم‌پلی را به همدیگر پیوند بزند. حال شما باید در بین این نقطه‌ها حرکت کنید، نازی‌ها را بکشید و جلوی نقشه‌های شوم آلمانی‌ها را بگیرید. از آنجایی که امکان تکمیل هر مرحله با روش‌های مختلف وجود دارد، اسنایپر الیت 5 از ارزش تکرار بالایی برخوردار می‌شود که در صورت اتمام یک باره آن، می‌توانید به اول باز گردید و باز هم به اسنایپ کردن و سوراخ سوراخ کردن نازی‌ها بپردازید.

سال عرضه: 2022
توسعه دهنده: استودیو Rebellion Entertainment

12) بازی Evil West

اگر Sniper Elite 5 برای‌تان بیش از حد کند و واقع گرایانه به نظر می‌رسد بهتر است جنگ جهانی دوم را رها کرده و به یک آخر الزمان آکنده از خون آشام بروید. بازی Evil West که از بسیاری جهات شبیه Doom به نظر می‌رسد (با این تفاوت عمده که سوم شخص است)، از طرف سازندگان سری Shadow Warrior یا همان استودیو Flying Wild Hog می‌آید. این بازی شما را در قالب یک شکارچی خون آشام با نام جسی رنتیر (Jesse Rentier) قرار می‌دهد که در زیر سایه موسسه‌ای مخفی با نام Rentier Institute فعالیت می‌کند. این موسسه که به پدر جسی تعلق دارد، کشتن خون آشام‌ها را در اولویت ابتدایی خود قرار می‌دهد.

اما همان‌طور که به احتمال زیاد می‌دانید درست مانند سری Shadow Warrior، داستان در بازی Evil West از اهمیت زیادی برخوردار نیست و در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد. استودیو Flying Wild Hog نهایت سعی خود را به کار گرفته تا سیستم مبارزات و نحوه سلاخی خون آشام‌ها در بهترین حالت ممکن باشد تا گیمرها از خون ریختن خسته نشوند. علاوه بر سیستم مبارزه گرافیک بصری هم از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانید بیش‌تر از قبل در دنیای وسترنی-خون آشام محور بازی Evil West غرق شوید. به طور کلی بازی مورد بحث یک شوتر سوم شخص شلوغ و جذاب است که در حد یک ویدیو گیم موقتی و سرگرم کننده کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.

سال عرضه: 2022
توسعه دهنده: استودیو Flying Wild Hog

13) بازی Metro Exodus

مجموعه مترو از سال‌ها پیش به خاطر جلوه‌های بصری و ایده‌های داستانی فوق‌العاده خود شناخته می‌شود. استودیو 4A Games از همان ابتدا و با عرضه Metro 2033 این موضوع را ثابت کرد و نشان داد که در ساخت یک شوتر اول شخص و داستان محور تبحر خاصی دارد. ادامه این مسیر به دو نسخه Last Light و Exodus رسید که در مقاله بهترین بازی های شوتر PS5 می‌خواهیم به دومی بپردازیم. بازی Metro Exodus با اینکه پیش از عرضه کنسول‌های نسل نهمی منتشر شده بود، اما از لحاظ بصری در حد و اندازه کنسول‌های جدید بود که می‌توانید با نگاه اول متوجه آن شوید.

حال اگر از زیبایی‌های بصری این بازی بگذریم، به سایر نقاط قوت آن می‌رسیم. Exodus به عنوان سومین نسخه سری Metro، تمام مکانیک‌های شماره‌های پیشین را ارتقا داده و آن‌ها را در محیطی بزرگ‌تر، عمیق‌تر و پرجزئیات‌تر ارائه می‌دهد. Exodus از لحاظ داستانی هم راه بازی‌های پیشین را در پیش می‌گیرد و باز هم تمرکز خود را روی یک روسیه آخر الزمانی می‌گذارد که توسط مواد رادیو اکتیو آلوده شده است. همه این موارد در کنار هم یک شوتر اول شخص فوق‌العاده را به وجود آورده‌اند که می‌توانید از تیراندازی به موجودات جهش یافته در طی آن حسابی لذت ببرید.

سال عرضه: 2019 (نسخه PS5 در سال 2021 در دسترس قرار گرفت)
توسعه دهنده: استودیو 4A Games

14) بازی Tiny Tina’s Wonderlands

اگر به تجربه بازی Borderlands 3 پرداختید و از حضور در دنیای دیوانه وار آن لذت بردید، نباید در رفتن به سراغ بازی Tiny Tina’s Wonderlands را از دست بدهید. این بازی که در واقع یکی از نسخه‌های فرعی سری بوردرلندز محسوب می‌شود، فرمول معروف این سری را می‌گیرد و آن را در محیطی فانتزی پیاده می‌کند. در واقع برخلاف Borderlands 3 که در جهانی آخر الزمانی با حالت علمی-تخیلی جریان داشت، Tiny Tina’s Wonderlands  مسیر آثار فانتزی را در پیش می‌گیرد تا در حین تجربه آن به موجوداتی نظیر اژدها برخورد کنید. البته که این تغییر اتمسفر تفاوت خاصی در گیم‌پلی جذاب سری مورد بحث به وجود نیاورده و تیراندازی به سمت دشمنان مانند همیشه درجه یک است.

بازی Tiny Tina’s Wonderlands که هیچ وقت به اندازه لیاقت خود توجه دریافت نکرد، در مورد یک بازی رومیزی نقش آفرینی با نام Bunkers & Badasses است که در ذهن شخصیت تاینی تینا جریان دارد. در واقع این شخصیت Dungeon Master بازی رومیزی ذکر شده است و به همین دلیل قوانین آن را تعیین می‌کند. فقط توجه داشته باشید که نباید فریب عبارت «بازی رومیزی» را بخورید؛ چرا که Tiny Tina’s Wonderlands اکشن‌های دیوانه‌وار و فوق‌العاده شلوغی دارد که شما را در موقعیت‌های عجیب و خنده‌داری قرار می‌دهد. هرچه که باشید تمام وقایع این بازی در ذهن یک دختر بچه روان پریش جریان پیدا می‌کند که علاقه خاصی به خشونت و خون ریزی دارد.

سال عرضه: 2022
توسعه دهنده: استودیو Gearbox Software

15) بازی Division 2

اگر از شوترهای بی‌منطق و بیش از حد شلوغ خسته شده‌اید و به یک تجربه عمیق‌تر و استراتژیک‌تر نیاز دارید، نسخه آخرالزمانی واشینگتن دی سی در بازی The Division 2 را از دست ندهید. یک لوتر شوتر غنی و پر از محتویات که توسط استودیو Massive Entertainment ساخته شده و پس از عرضه اولیه، به طور مستمر به روز رسانی‌های جدیدی دریافت کرده است. نتیجه به یک شوتر سوم شخص تبدیل شده که از تیراندازی متداوم با اسلحه‌های آن خسته نمی‌شوید. لذت خاصی در کاورگیری و تیراندازی بازی The Division 2 وجود دارد که به محض لمس آن خیلی سخت می‌شود ازش دست کشید.

اما نکته قابل توجه دیگری که باید به آن اشاره کنیم امکان تجربه Co-op بازی است. در واقع The Division 2 نهایت پتانسیل خود را در حین تجربه بازی با سایر گیمرها نشان می‌دهد که در حین آن باید با ایجاد هماهنگی میان هم تیمی‌های خود برماموریت‌ها غلبه کنید؛ حال این ماموریت‌ها می‌توانند کشتن حجم مشخصی از دشمنان باشند یا به دست آوردن یک سری آیتم مشخص. شما می‌توانید در طی این مسیر از مجموعه بزرگ اسلحه‌های موجود در The Division 2 استفاده کنید که هر کدام حس و حال منحصر به فرد خود را به دست‌های گیمر منتقل می‌کنند. بازی مورد بحث آنقدری از محتویات مختلف پر شده است که اگر بخواهید به سراغ آن بروید بالغ بر 100 ساعت مشغول تیراندازی و عوض کردن خشاب‌ها خواهید بود.

سال عرضه: 2019
توسعه دهنده: استودیو Massive Entertainment

علاوه بر آثاری که به آن‌ها اشاره کردیم، یک سری بازی شوتر دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید برای ارضا نیاز خود به اکشن‌های شلوغ از آن‌ها بهره ببرید. در ادامه به چندی از بازی‌های شوتر قابل احترام پلی استیشن 5 اشاره خواهیم داشت:

بازی Fortnite
بازی PUBG
بازی Wolfenstein: The New Colossus 2
بازی Resident Evil Village
بازی Outriders
بازی Metro Exodus
بازی Overwatch 2
و…

جمع‌بندی

همان‌طور که متوجه شدید با عمر به نسبت کوتاه پلی استیشن 5، شرکت سونی شوترهای متعدد و با کیفیتی را برای کنسول خود در نظر گرفته است. این بازی‌ها در زیرشاخه‌های مختلف سبک شوتر پخش می‌شوند تا آثار متفاوتی نظیر Doom Eternal، Division 2، Call of Duty: Modern Warfare 2 و… برای تجربه وجود داشته باشد. هر یک از آثار ذکر شده در راه منحصر به فرد خود تبحر دارند و می‌توانند تاثیرات خود را روی ذهن و دست‌های مخاطب تلقین کنند.

نظر شما در مورد بهترین بازی های شوتر PS5 چیست؟ کدام یک از بازی‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم را بیش‌تر می‌پسندید؟ جای خالی چه اثری در این لیست احساس می‌شود؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نوشته بهترین بازی های شوتر پلی استیشن 5 اولین بار در پارسی گیم پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید