اف تی اپیک تلفیق سرگرمی، کسب درآمد و تکنولوژی

اف تی اپیک

بهترین بازی های جنگی PS5

با وجود اینکه مدت زمان زیادی از عرضه پلی استیشن 5 نگذشته، شرکت سونی بازی‌های شوتر باکیفیتی را برای کنسول نسل نهمی خود در نظر گرفته است. حال این شوترها می‌توانند شما را وارد تجربه‌ای تلخ و دردناک کنند یا در طرفی دیگر، صرفا به یک ویدیو گیم تفنگی تفننی و سرگرم کننده تبدیل شوند. اما فارغ از بحث سلیقه، اگر کسی بخواهد روی PS5 خود به تجربه شوترها بپردازد باید چه راهی را در پیش بگیرد؟ در ادامه مقاله «بهترین بازی های جنگی پلی استیشن 5» به معرفی بهترین شوترهای اول شخص و سوم شخص یا به عبارتی بهترین بازی های تفنگی PS5 می‌پردازیم.

بهترین بازی های جنگی پلی استیشن 5

اکثر ما گیمرها بازی‌های شوتر را دوست داریم. این بازی‌ها به ما اجازه می‌دهند بدون عذاب وجدان و بدون ترس از پیامدهای احتمالی، به خالی کردن خشاب‌های متعدد روی نفرت انگیزترین موجودات جهان بپردازیم. سفر به سرزمین‌های ناشناخته، تجربه مجدد رویدادهای تاریخی یا به وجود آوردن حماسه‌ای تازه همه و همه با شلیک گلوله‌های اسلحه‌های گرم حس تازه و پویاتری به خود می‌گیرند. بازی‌های شوتر به ما اجازه می‌دهند غیرممکن‌ها را تجربه کنیم و صحنه‌های غیرقابل تصور را با چشم‌های خود ببینیم؛ آن هم در فکر شده و دقیق‌ترین حالت ممکن. در میان بهترین بازی های PS5 عناوین جنگی و تفنگی بسیاری را می‌توان یافت.

حال همان‌طور که می‌دانید بازی‌ های تفنگی مسلک‌های مختلفی را به کار می‌گیرند و هر کدام با نگاه خاص خود به تیراندازی و داستان سرایی می‌نگرند. در حالی که برخی بازی‌ها مانند Call of Duty: Modern Warfare 2 و Sniper Elite 5 نگاه واقع گرایانه‌ای به دنیا دارند، آثاری مانند Returnal و Borderlands 3 هم وجود دارند که از مرز تخیل رد می‌شوند و به بیان احساسات ناشناخته‌ای می‌پردازند. اما با وجود تمامی این اختلاف‌ها یک چیز میان همه این بازی‌ها مشترک است؛ شلیک به پیکر دشمنان تا پای مرگ. در ادامه به معرفی بهترین بازی های جنگی پلی استیشن 5 می‌پردازیم که می‌توانید روی کنسول نسل نهمی خود به تجربه‌شان بنشینید.

1) بازی Call of Duty: Modern Warfare 2

اجازه دهید لیست بهترین بازی های تفنگی PS5 را با جدیدترین نسخه کالاف دیوتی شروع کنیم. بدون شک سری Call of Duty در حال حاضر به عنوان نماد بازی‌های شوتر اول شخص محسوب می‌شود و تقریبا هیچ مجموعه‌ای قدرت برابری با اعداد و ارقام کال آف دیوتی را ندارد. فرنچایزی که در سال‌های متمادی روند اقتصاد صعودی خود را نگه داشته و با وجود پستی و همواری‌ها از لحاظ جنبه‌های هنری، همیشه در بازار و تعداد نسخه‌های به فروش رفته درخشان بوده است. البته که این اعداد و ارقام بیهوده به دست نیامده‌اند و شرکت Activision با برنامه ریزی‌های گسترده نهایت سعی خود را برای حفظ ثبات نسبی به کار گرفته.

اما با وجود نسخه‌های متعدد و مختلف چگونه باید یکی از آن‌ها در این لیست جا کنیم؟ خب از آنجایی که بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 به تازگی منتشر شده و طبق گزارش‌ها، حداقل از لحاظ مالی در حال رکورد شکنی است، سخت می‌توان به آن اشاره نداشت. نسخه ریبوت مدرن وارفر 2 چهره‌های نمادین سری را باز می‌گرداند و با گیم‌پلی جذاب همیشگی کالاف دیوتی، حلقه‌ای اعتیاد آور از تیراندازی و تعویض خشاب را به وجود می‌آورد. البته که همه چیز در مورد گان پلی نیست و اگر به داستان هم اهمیت می‌دهید، COD: Modern Warfare 2 از لحاظ روایت داستان هم نمره قبولی را می‌گیرد.

سال عرضه: 2022
توسعه دهنده: استودیو Infinity Ward

2) بازی Deathloop

اگر از تجربه شوترهای معمول خسته شده‌اید و نیاز به یک اثر متفاوت دارید، نمی‌توانید آثار بهتری از Deathloop پیدا کنید. بازی Deathloop که در ابتدا در انحصار زمانی پلی استیشن 5 و پی سی قرار داشت، به خوبی معنی دو کلمه «تفاوت» و «تنوع» را درک می‌کند و با هم مسیر شدن با جادوی استودیو Arkane (که آن را به خاطر ساخت سری Dishonred می‌شناسیم)، به یک FPS جذاب تبدیل می‌شود. اکشن دیوانه وار در کنار امکان استفاده از مخفی‌کاری حال و هوای جذابی به Deathloop می‌دهد که تا پا به جزیره Blackreef نگذارید متوجه آن نخواهید شد.

اما چرا انقدر روی متفاوت بودن بازی مورد بحث پافشاری داریم؟ دث لوپ شما را در قالب شخصیتی سیاه پوست با نام کلت (Colt) قرار می‌دهد که حافظه خود را از دست داده و در یک حلقه زمانی گیر کرده است؛ به طوری که هر روز در کنار یک ساحل از خواب بیدار شده و با روزی تکراری روبرو می‌شود. اما کلت رفته رفته اوضاع را بهتر درک می‌کند و متوجه می‌شود باید برای خروج از این حلقه زمانی کابوس وار، چندین هدف مختلف را در یک روز بکشد. همین محدودیت زمانی در کنار ایده‌های ناب استودیو سازنده، باعث می‌شود بازی Deathloop به یکی از بهترین شوترهای پلی استیشن 5 تبدیل شود که در داستان سرایی عمیق و چندلایه هم ید طولایی دارد. فقط باید توجه کنید که برهه انحصار زمانی Deathloop به پایان رسیده تا کاربران ایکس باکس هم موفق به تجربه این بازی شوند.

سال عرضه: 2021
توسعه دهنده: استودیو Arkane (بار اصلی روی دوش شعبه لیون استودیو Arkane بوده است)

3) بازی Returnal

حالا که بحث بازی‌های شوترِ داستان محورِ عجیب داغ است، بیایید زاویه دید را از اول شخص به سوم شخص تغییر دهیم و در مورد بازی Retruanl صحبت کنیم. ریترنال یک شوتر سوم شخص عجیب با عناصر روگلایک است که در بحث عجیب بودن، به هیچ وجه از بازی Deathloop کم نمی‌آورد. بازی مورد بحث اکشن به شدت سریعی دارد که در طی آن، خبری از استراحت مخفی‌کاری نیست. به عبارتی دیگر اگر می‌خواهید در دنیای خطرناک Returnal زنده بمانید، چاره‌ای به غیر از فشار دادن متمادی دکمه شلیک ندارید.

این بازی بیانگر داستان یک شخصیت مونث با نام سلین (Selene) است که از بخت سیاهش در یک جزیره بیگانه و خطرناک سقوط می‌کند. اما خطرهای این سیاره صرفا به موجودات بیگانه و باستانی آن محدود نمی‌شود و حلقه زمانی به وجود آمده شرایط را به شکل عجیبی سخت می‌کند. به عبارتی دیگر سلین هم مانند کلت در یک حلقه زمانی گیر می‌کند و وظیفه دارد در اثری با عناصر روگلایک (که همه چیز در هر دور تغییر می کند) از سیاره مذکور فرار کند. اما داستان به شدت پیچیده‌تر از این حرف‌ها است و باید برای درک پیام اصلی Retrunal، صبور باشید و به داستان گوش دهید. رتیرنال به عنوان یکی از انحصاری‌های PS5 اثری به شدت قابل احترام است که مسیر بدیع و جذاب خاص خود را در پیش می‌گیرد.

سال عرضه: 2021
توسعه دهنده: استودیو Housemarque

4) بازی Uncharted: Legacy of Thieves Collection

مجموعه آنچارتد (و به طور مشخص‌تر Uncharted 4 و The Lost Legacy) در تعریف اولیه خود یک شوتر به شمار نمی‌رود. در واقع بیش‌تر طرفداران سری مذکور را به عنوان یک اکشن-ادونچر فراموش نشدنی می‌شناسند که شامل سکانس‌های تیراندازی و استفاده از اسلحه‌های گرم هم می‌شود. بنا بر همین موضوع تصمیم گرفتیم بازی Uncharted: Legacy of Thieves Collection را در لیست بهترین بازی های جنگی پلی استیشن 5 قرار دهیم. این کالکشن که شامل دو بازی Uncharted 4 و Uncharted: The Lost Legacy می‌شود، دو تا از انحصاری‌های پلی استیشن 4 را به پلی استیشن 5 می‌آورد تا طرفداران این پلتفرم هم بتوانند از ماجراجویی‌های نیتن دریک و کلوئی فریز لذت ببرند.

توجه داشته باشید که نمی‌توان از سری آنچارتد انتظار اثری مانند COD: Modern warfare 2 را داشت؛ اما اکشن‌های سینمایی این بازی روح تازه‌ای به تیراندازی و سوراخ سوراخ کردن پیکر دشمنان می‌دهد. از موضوع تیراندازی و استفاده از اسلحه‌های گرم هم که گذشته، دو بازی مورد بحث به عنوان دو ویدیو گیم Action-Adventure فراموش نشدنی هستند و در کنار داستان سرایی استادانه استودیو Naughty Dog، می‌توانند محیط‌های زیبا و بی‌نظیری را به تصویر بکشند. با توجه به سخت افزار قدرتمند ‌PS5، شکار گنج و تمدن‌های گمشده هیچ وقت بهتر از Legacy of Thieves Collection نبوده است.

سال عرضه: 2022
توسعه دهنده: استودیو Naughty Dog (استودیو Iron Galaxy هم در ساخت Legacy of Thieves Collection دخیل بوده است)

5) بازی Metal: Hellsinger

بازی Metal: Hellsinger یک شوتر اول شخص است که در حین کپی برداری واضح از سری Doom، نوآوری‌های خاص خود را دارد و برخی مواقع از مسیر تکرار خارج می‌شود. مهم‌ترین دلیل خروج از این مسیر تکرار عنصر تیراندازی روی یک ریتم مشخص است که اگر طبق آن حرکت نکنید، نمی‌توانید آسیب خوبی به دشمنان بزنید. هرچند که هماهنگ شدن با این ریتم کمی سخت به نظر می‌رسد، اما هنگامی که متوجه عملکردش شوید می‌توانید حسابی از سلاخی شیاطین لذت ببرید.

اما در دستی دیگر Hellsinger رسما یک ‌Doom Clone مدرن است و بدون احساس شرم خاصی از منبع الهام خود کپی می‌کند و صرفا در یک سری زمینه‌ها راه اورجینال خود را در پیش می‌گیرد. شما در این بازی کنترل شخصیتی صامت با نام Unknown را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید با بالا رفتن از سطح‌های مختلف جهنم، دشمنان را پشت سر بگذارید تا به شیطان اصلی یا همان Red Judge برسید. البته که داستان در بازی Metal: Hellsinger جایگاه خاصی ندارد و تمامی دوش جذابیت روی شانه‌های گیم‌پلی می‌افتد. البته که این گیم‌پلی به معنی واقعی کلمه جذاب است و می‌تواند چند ساعتی شما را مشغول تنبیه شیاطین مختلف کند.

سال عرضه: 2022
توسعه دهنده: استودیو Outdiders

6) بازی Doom Eternal

خب مگر می‌شود در لیست بهترین بازی های جنگی پلی استیشن 5 از کپی دووم نام ببریم و اشاره‌ای به خود بازی اصلی نداشته باشیم؟ جواب این سوال قطعا خیر است. از یک بازی شوتر اول شخص دقیقا چه می‌خواهید؟ یک گان‌پلی بی‌نقص و سریع که بتواند ساعت‌های متوالی انگشت‌های شما را به کنترلر پیوند بزند؟ اتمسفری که بتواند حال و هوای بازی را به شکل هر چه بهتری منتقل کند؟ یا داستانی که بتواند صحنه‌های شلوغ و حماسی را به یکدیگر ارتباط دهد؟ اگر شما هم انتظارات مشابهی از بهترین بازی‌های شوتر اول شخص PS5 دارید، پس باید Doom Eternal را تجربه کنید.

Doom  که یکی از پایه‌های سبک شوتر شناخته می‌شود، با نسخه Eternal به تکامل رسید و به گفته خود سازندگان، سبک را بازتعریف کرد. ایترنال بازی فوق‌العاده‌ای است که می‌تواند سرعت کشتن شیاطین را با ضربان قلب شما در حساس‌ترین شرایط، هماهنگ کند. این بازی درست مانند یک کنسرت بزرگ هوی متال می‌ماند که می‌توانید به جای فریاد زدن، خود را با دو نیم کردن دشمنان ریز و درشت خالی کنید. مهم نیست طرفدار چه سبکی هستید، بازی Doom Eternal یکی از واجب‌ترین تجربه‌های ادوار مختلف بازی‌های ویدیویی است.

سال عرضه: 2020
توسعه دهنده: استودیو id Software

7) بازی Call of Duty: Warzone 2.0

اگر از زندگی روزانه خود سیر شده‌اید و به یک اعتیاد غیرقابل ترک نیاز دارید، بازی Call of Duty: Warzone 2.0 می‌تواند همزمان بهترین سرگرمی ممکن و مضرترین اعتیاد موجود باشد. وارزون 2 یک بتل رویال رایگان و به شدت اعتیاد آور است که روی مکانیک‌های COD: Modern Warfare 2 ساخته شده است.  بازی مورد بحث 150 گیمر واقعی را وارد یک نقشه بزرگ می‌کند و زنده ماندن را در اولویت اصلی آن‌ها قرار می‌دهد. در واقع شما زمانی می‌تواند برنده بازی شوید که از سایر گیمرها بیش‌تر زنده بمانید و محکم‌تر باشید. شاید این موارد عناصر یک بتل رویال معمولی به نظر برسند؛ اما Warzone 2 با به بلوغ رساندن تمامی مکانیک‌های موجود به یک نتیجه فوق‌العاده رسیده است.

البته توجه داشته باشید که بازی مورد بحث به شدت سخت بوده و ممکن است در ساعات ابتدایی تجربه شما را حسابی اذیت کند. به همین دلیل بهتر است کار را با دوستان کاربلد خود شروع کنید و بیش‌تر وقت‌تان را با آن‌ها بگذارند. در واقع وارزون 2 به همراه دوستان لطف دیگری دارد و می‌تواند یک تجربه تاکتیکی-سرعتی از اکشن ناب Call of Duty را تداعی کند. تنوع بالا اسلحه‌ها، سرورهای قدرتمند، سرعت بالای گیم‌پلی و حضور 150 بازیکن در یک نقشه همگی COD: Warzone 2 را به یک FPS جذاب و اعتیاد آورد تبدیل کرده‌اند. نکته جالب دیگری که وجود دارد این است که شما می‌توانید این بازی را هم به صورت اول شخص و هم به صورت سوم شخص تجربه کنید.

سال عرضه: 2022
توسعه دهنده: استودیو Infinity Ward به کمک استودیوهایی نظیر Raven Software و Treyarch

8) بازی The Last of Us Part 2

بازی The Last of Us Part 2 هم درست مانند آنچارتد بیش‌تر از اینکه در زمره شوترها قرار بگیرد، یک اکشن-ادونچر فوق‌العاده جذاب و احساسی است. از همین ابتدا باید اشاره کنیم که اکشن و تیراندازی در این بازی زیر سایه مسائلی مانند داستان، طراحی محیط‌ها و مخفی‌کاری قرار می‌گیرد. با این حال اگر حس کردید به اکشن بیش‌تری نیاز دارید و می‌خواهید مغز دشمنان را با گلوله سوراخ کنید، The Last of Us Part 2 جلوی‌تان را نخواهد گرفت. شخصیت الی (Ellie) از مجموعه حرکات مختلفی برخوردار است و در صورت فرمان‌های درست از سمت گیمر می‌تواند همه چیز را به یک فیلم سینمایی تبدیل کند.

اما همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم TLOU 2 بیش‌تر هنر و جادوی خود را در زمینه‌هایی به غیر از تیراندازی به رخ می‌کشد. داستان سوزناک و دراماتیک الی می‌تواند ساعت‌ها چشم‌هایتان را به صفحه نمایشگر بدوزد و آن‌ها را هر از چند گاهی به اشک آغشته کند. البته که این تاثر و احساسی شدن از خشم و ناامیدی نشأت می‌گیرد و چیز خاصی از سمت سازندگان به سمت مخاطب تحمیل نمی‌شود. به عبارتی دیگر استودیو Naughty Dog بازی The Last of Us Part 2 را به گونه‌ای توسعه داده که حتی در صورت تماشای آن از پشت دیوار چهارم (یعنی عدم لمس کنترلر) تحت تاثیر روایت قرار خواهید گرفت. راستی اگر می‌خواهید به سراغ این بازی بروید بهتر است اول The Last of Us Part 1 را تجربه کنید و بعد از آن به سراغ شماره دوم بروید.

سال عرضه: 2020
توسعه دهنده: استودیو Naughty Dog

9) بازی Fortnite

حتی اگر دنیای بازی‌های ویدیویی را خیلی جدی دنبال نکنید و جزو مخاطب‌های عام محسوب شوید، بعید است که تا به حال نام  بازی Fortnite  را نشنیده باشید. یک غول اقتصادی و نمادین که نشانه‌ای از افت در آن دیده نمی‌شود و به صورت مستمر مسیر رو به پیشرفت خود را ادامه می‌دهد. فورتنایت نقش غیرقابل انکاری در همه گیر شدن سبک بتل رویال (Battle Royale) داشت و با اینکه اولین نبود، به معروف‌ترین و محبوب‌ترین سبک مذکور تبدیل شد. بازی فورتنایت در مورد بیش‌تر زنده ماندن است و همین فرمول ساده بسیاری از ما گیمرها را از کار و زندگی عقب انداخت. در این بازی 100 بازیکن واقعی وارد یک نقشه می‌شوند و وظیفه دارند با لوت کردن، ساخت و ساز و کشتن گیمرهای دیگر بیش‌تر زنده بمانند. هر کسی هم که بیش‌تر از همه زنده ماند، عنوان Victory Royale را کسب خواهد کرد.

شرکت اپیک گیمز (Epic Games) از زمان عرضه اولیه فورتنایت پشتیبانی فوق‌العاده از آن به عمل آورد و باعث شد که تعداد مخاطب‌های آن با روند فزاینده‌ای روبرو شود. این پشتیبانی‌ها در قالب به روز رسانی‌های متعدد در دسترس قرار می‌گیرند و مواردی مانند اسلحه‌ها، عناصر نقشه و خط داستانی بازی را تغییر می‌دهند. اما آنچه که فورتنایت را بیش از پیش جذاب می‌کند، تبحر خاص اپیک گیمز در اضافه کردن اسکین شخصیت‌های معروف به بازی است. از بتمن، تانوس و اسپایدرمن گرفته  تا مندلورین و نروتو؛ تقریبا اسکین تمامی شخصیت‌های معروف در فورتنایت به چشم می‌خورند. در کل باید بگوییم که اثر مورد بحث به عنوان یکی از بهترین بازی های جنگی پلی استیشن 5 می‌تواند بیش از هزار ساعت شما را سرگرم کند و تشنه محتویات جدید نگه دارد.

سال عرضه: 2017
توسعه دهنده: شرکت Epic Games

10) بازی Sniper Elite 5

در این نقطه از بهترین بازی های شوتر PS5 به اثری می‌رسیم که در حین سادگی و پیروی از یک فرمول تکراری، به شکل عجیبی جذاب به نظر می‌رسد. بازی Sniper Elite 5 به عنوان پنجمین شماره مجموعه اسنایپر الیت تغییر انقلابی قابل توجهی را به خود نمی‌بیند؛ اما آنقدر استاندارد و فکر شده طراحی شده که خواسته یا ناخواسته جذب آن می‌شوید. با وجود اینکه هدف اصلی این بازی حرکت در سایه‌ها و استفاده از مخفی‌کاری است، می‌توانید در برخی موقعیت‌های اسلحه‌های خود را درآورید و حسابی سر و صدا کنید.

داستان بازی Sniper Elite 5 در برهه جنگ جهانی دوم روایت می‌شود و با وجود اینکه حرف یا پیچش خاصی برای ارائه ندارد، می‌تواند به خوبی نقاط مختلف گیم‌پلی را به همدیگر پیوند بزند. حال شما باید در بین این نقطه‌ها حرکت کنید، نازی‌ها را بکشید و جلوی نقشه‌های شوم آلمانی‌ها را بگیرید. از آنجایی که امکان تکمیل هر مرحله با روش‌های مختلف وجود دارد، اسنایپر الیت 5 از ارزش تکرار بالایی برخوردار می‌شود که در صورت اتمام یک باره آن، می‌توانید به اول باز گردید و باز هم به اسنایپ کردن و سوراخ سوراخ کردن نازی‌ها بپردازید.

سال عرضه: 2022
توسعه دهنده: استودیو Rebellion Entertainment

11) بازی Wolfentsien 2: The New Colossus

حالا که بحث نازی‌ها و جنگ جهانی دوم به میان آمد بیایید در دنیایی موازی بیش‌تر به این موضوع بپردازیم. تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر نازی‌ها برنده جنگ جهانی دوم می‌شدند جهان به چه سمتی حرکت می‌کرد؟ اگر متحدین به قدرت اول دنیا تبدیل می‌شدند چه بلایی سر نسل بشر می‌آمد؟ خب، مجموعه Wolfenstein از لحاظ داستانی چنین ایده‌ای دارد. ولفنشتاین که رسما پدر معنوی بازی‌های شوتر محسوب می‌شود، مانند یک شبیه‌ساز نازی کشی است که در هسته خیلی پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. شما در طی نسخه‌های اصلی این مجموعه کنترل شخصیت بی جی بلزکویچ (B. J. Blazkowicz) را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید به سلاخی نازی‌های آلمانی بپردازید.

اما در بین تمامی نسخه‌های ولفنشتاین، بازی Wolfenstein 2: The New Colossus 2 جایگاه ویژه‌ای دارد. چه از لحاظ انسجام گیم‌پلی و چه از منظر جذابیت داستان، The New Colossus 2  در جایگاه بالاتری نسبت به سایر نسخه‌های سری قرار می‌گیرد. این بازی که در مراسم Game Awards 2017 جایزه بهترین بازی اکشن سال را به نام خود زد، هیتلر را در حالتی نشان می‌دهد که زنده مانده و در حال سپری کردن روزهای کهن سالی خود است. اما جدا از مقوله داستان، خشونت گان پلی که در طی آن با سربازها و ربات‌های عجیب و غریب نازی مبارزه می‌کنید، انگار از جهان دیگری آمده و تا لحظه ریختن خون آخرین دشمن بدیع به نظر می‌رسد. برای درک بهتر این موضوع کافی است با استفاده از مکانیک جدید این بازی دو اسلحه بزرگ را به دست بگیرید و بدون فکر به پیامدهای احتمالی، دست خود را روی چپ کلیک نگه دارید به و شلیک متداوم و افراطی خود ادامه دهید. حس نهایی به وجود آمده به هیچ وجه ناامیدتان نخواهد کرد. فقط توجه داشته باشید که این بازی برخلاف سایر گزینه‌های این لیست به روز رسانی مخصوص PS5 را دریافت نکرده است؛ اما می‌توانید به لطف قابلیت Backward Compatibility به تجربه آن بپردازید.

سال عرضه: 2017
توسعه دهنده: استودیو MachineGames

12) بازی Destiny 2

بازی Destiny 2 بدون شک یکی از جاه طلبانه‌ترین آثار تمام دوران محسوب می‌شود. یک لوتر-شوتر بزرگ و Live-Service که استودیو Bungie محتویات تازه‌ای را به صورت مرتب برای آن منتشر می‌کند. گان پلی و سیستم گیم‌پلی این بازی آنقدری جذاب و متنوع است که حتی پس از تجربه 500 ساعته آن ممکن است به چیزهای جدیدی برخورد کنید. البته از آنجایی که محتویات و بسته‌های الحاقی اولیه دستینی 2 دیگر قابل تجربه نیستند، تازه‌واردها ممکن است کمی سردرگم شوند و زیاد در جریان داستان و روایت قرار نگیرند. ولی این مشکل چندان بزرگی نیست و می‌توانید با مطالعه چند تا مقاله یا مشاهده چند ویدیو، در جریان داستان بازی قرار گیرید.

بازی Destiny 2 به شدت عظیم است. مهم نیست که به دنبال یک تجربه PvP می‌گردید یا می‌خواهید از شنیدن یک داستان جذاب لذت ببرید؛ این بازی به ندرت باعث ناامیدی مخاطب‌های خود می‌شود. یکی از معدود نکته‌هایی که ممکن است شما را نسبت به بازی مورد بحث ناامید کند، محتویات پولی آن است. در واقع بیش‌تر مراحل و خط‌های داستانی جذاب دستینی 2 پولی هستند و اگر سر کیسه را برای آن‌ها شل نکنید، از بهترین ماموریت‌های بازی محروم خواهید شد. اما به طور کلی Destiny 2 آنقدری جذاب و بزرگ است که مسائل این چنینی در حین تجربه آن اصلا به چشم نمی‌آیند. پس وارد دنیای بازی شوید، کنترل یک Guardian را به دست بگیرید و برای بهتر و قوی‌تر شدن تلاش کنید.

سال عرضه: 2017
توسعه دهنده: استودیو Bungie

13) بازی Evil West

اگر بخواهیم خیلی صریح، عامیانه و ساده صحبت کنیم باید بدانید که بازی Evil West در واقع نسخه سوم شخص بازی Doom است که در محیط غرب وحشی و دنیای گاوچران‌ها جریان دارد. اما چرا چنین حرفی زدیم؟ ایول وست اکشن‌های دیوانه وار و سلاخی خون آشام‌های عجیب و غریب را در اولویت‌های خود قرار می‌دهد. در واقع شما کنترل یک شکارچی خون آشام با نام جسی رنتیر (Jesse Rentier) را به دست می‌گیرید و وظیفه دارید در محیطی با حال و هوای فیلم‌های وسترنی به کشتن دشمنان بپردازید.

Evil West یک شوتر سوم شخص شلوغ و خشن است که سازندگان مجموعه Shadow Warrior به عنوان سازنده آن شناخته می‌شوند. اگر راستش را بخواهید خود سری Shadow Warrior هم نسبت به دووم بی‌شباهت نیست و استودیو Flying Wild Hog، در جدیدترین ساخته خود هم سنت شکنی نکرده و راه فرنچایز Doom را در پیش گرفته است. البته که بازی Evil West تفاوت‌های عمده‌ای دارد و در بسیاری از موارد نسبت به سایر شوترها متفاوت عمل می‌کند. همه این‌ها در کنار یکدیگر بازی مورد بحث را به یک ویدیو گیم سرگرم کننده تبدیل می‌کنند که در انجام کار اصلی خود کم‌تر اشتباهی مرتکب می‌شود.

سال عرضه: 2022
توسعه دهنده: استودیو Flying Wild Hog

14) بازی Division 2

اگر از شوترهای بی‌منطق و بیش از حد شلوغ خسته شده‌اید و به یک تجربه عمیق‌تر و استراتژیک‌تر نیاز دارید، نسخه آخرالزمانی واشینگتن دی سی در بازی The Division 2 را از دست ندهید. یک لوتر شوتر غنی و پر از محتویات که توسط استودیو Massive Entertainment ساخته شده و پس از عرضه اولیه، به طور مستمر به روز رسانی‌های جدیدی دریافت کرده است. نتیجه به یک شوتر سوم شخص تبدیل شده است که از تیراندازی متداوم با اسلحه‌های آن خسته نمی‌شوید. لذت خاصی در کاورگیری و تیراندازی بازی The Division 2 وجود دارد که به محض لمس آن خیلی سخت می‌شود ازش دست کشید.

اما نکته قابل توجه دیگری که باید به آن اشاره کنیم امکان تجربه Co-op بازی است. در واقع The Division 2 نهایت پتانسیل خود را در حین تجربه بازی با سایر گیمرها نشان می‌دهد که در حین آن باید با ایجاد هماهنگی میان هم تیمی‌های خود برماموریت‌ها غلبه کنید؛ حال این ماموریت‌ها می‌توانند کشتن حجم مشخصی از دشمنان باشند یا به دست آوردن یک سری آیتم مشخص. شما می‌توانید در طی این مسیر از مجموعه بزرگ اسلحه‌های موجود در The Division 2 استفاده کنید که هر کدام حس و حال منحصر به فرد خود را به دست‌های گیمر منتقل می‌کنند. بازی مورد بحث آنقدری از محتویات مختلف پر شده است که اگر بخواهید به سراغ آن بروید بالغ بر 100 ساعت مشغول تیراندازی و عوض کردن خشاب‌ها خواهید بود.

سال عرضه: 2019
توسعه دهنده: استودیو Massive Entertainment

15) بازی Resident Evil Village

هنگامی که شرکت Capcom تصمیم گرفت رویه سری Resident Evil را تغییر دهد و آن را به ریشه‌های Survival-Horror خود برگرداند، همه فکر می‌کردیم که راه بازی Resident Evil 7 حالا حالاها ادامه دارد. اما رسیدن به این نتیجه کمی از عجله نشأت می‌گرفت که با عرضه Resident Evil Village به آن پی بریم. جدیدترین نسخه رزیدنت ایول با اینکه هنوز دوربین اول شخص و برخی مکانیک‌های شماره هفتم را به ارث برده، اما تمرکز بیش‌تری روی اکشن و تیراندازی می‌گذارد. ایتن وینترز (Ethan Winters) که وی را به عنوان شخصیت اصلی بازی می‌شناسیم، کار با اسلحه‌های گرم را یاد گرفته و می‌تواند بهتر از هر زمان دیگری از خود در مقابل موجودات ترسناک مجموعه دفاع کند.

هرچند که نمی‌تواند از Village انتظار Doom یا Call of Duty را داشت، اما در حین رفتن به سراغ آن می‌توانید منتظر تیراندازی‌های فراوان باشید. با وجود عناصر Survival-Horror، بازی مورد بحث در مورد مهمات زیاد خساست به خرج نمی‌دهد و سعی می‌کند مخاطب خود را با مهمات مناسب راهی مبارزه کند. همین موضوع باعث می‌شود که Village حالت اکشن‌تری به خود بگیرد و ناخودآگاه ما را به یاد Resident evil 5 و Resident Evil 6 بیندازد. پس اگر هوس یک تجربه ترسناک با عناصر اکشن و شوتینگ کرده‌اید، بهتر است این بازی را از دست ندهید.

سال عرضه: 2021
توسعه دهنده: شرکت Capcom

16) بازی Metro Exodus

مجموعه مترو از سال‌ها پیش به خاطر جلوه‌های بصری و ایده‌های داستانی فوق‌العاده خود شناخته می‌شود. استودیو 4A Games از همان ابتدا و با عرضه Metro 2033 این موضوع را ثابت کرد و نشان داد که در ساخت یک شوتر اول شخص و داستان محور تبحر خاصی دارد. ادامه این مسیر به دو نسخه Last Light و Exodus رسید که در مقاله بهترین بازی های جنگی PS5 می‌خواهیم به دومی بپردازیم. بازی Metro Exodus با اینکه پیش از عرضه کنسول‌های نسل نهمی منتشر شده بود، اما از لحاظ بصری در حد و اندازه کنسول‌های جدید بود که می‌توانید با نگاه اول متوجه آن شوید.

حال اگر از زیبایی‌های بصری این بازی بگذریم، به سایر نقاط قوت آن می‌رسیم. Exodus به عنوان سومین نسخه سری Metro، تمام مکانیک‌های شماره‌های پیشین را ارتقا داده و آن‌ها را در محیطی بزرگ‌تر، عمیق‌تر و پرجزئیات‌تر ارائه می‌دهد. Exodus از لحاظ داستانی هم راه بازی‌های پیشین را در پیش می‌گیرد و باز هم تمرکز خود را روی یک روسیه آخر الزمانی می‌گذارد که توسط مواد رادیو اکتیو آلوده شده است. همه این موارد در کنار هم یک شوتر اول شخص فوق‌العاده را به وجود آورده‌اند که می‌توانید از تیراندازی به موجودات جهش یافته در طی آن حسابی لذت ببرید.

سال عرضه: 2019 (نسخه PS5 در سال 2021 در دسترس قرار گرفت)
توسعه دهنده: استودیو 4A Games

17) بازی Overwatch 2

از آنجایی که مقاله بهترین بازی های جنگی پلی استیشن 5 را با یک اثر جدید و تازه منتشر شده شروع کردیم، اجازه دهید آن را با یک شوتر فوق‌العاده جدید دیگر به اتمام برسانیم. همه ما از توانایی‌های شرکت Blizzard Entertainment آگاه هستیم و می‌دانیم هنگامی که آن‌ها به سراغ یک بازی جدید می‌روند، تمام استاندارندهای موجود را جا به جا می‌کنند. آن‌ها حدود 6 سال پیش و با انتشار بازی Overwatch یک بار استانداردهای شوترهای آنلاین را جا به کرده بودند و با همین کار، توانستند جایز بهترین بازی مراسم The Game Awards 2016 را ازآن خود کنند.

اما حالا با گذشت حدود 6 سال شرکت Blizzard Entertainment، نسخه دوم Overwatch را منتشر کرد که یک اثر رایگان یا Free-To-Play محسوب می‌شود. هرچند که Overwatch 2 نتوانست موفقیت‌ها و تحسین‌های به وجود آمده شماره اول را تکرار کند، اما یک قدم رو به جلوی بزرگ برداشت و همه چیز را به حالت متعادل‌تری رساند. جلوه‌های بصری تقویت شده، شخصیت‌های جدید، نقشه‌های تازه و رایگان بودن تنها بخشی از ویژگی‌های مثبت اورواچ 2 را تشکیل می‌دهند. پس اگر هوس یک Arena-Shooter آنلاین و جذاب را کرده‌اید نباید به هیچ وجه بازی مورد بحث را از دست بدهید. لذتی که در تجربه Overwatch 2 به همراه دوستان وجود دارد را در کم‌تر بازی دیگری می‌توانید پیدا کنید.

سال عرضه: 2022
توسعه دهنده: Blizzard Entertainment

جمع بندی

هرچند که مدت زمان زیادی از عرضه PS5 نمی‌گذرد و این کنسول هنوز به نیمه عمر خود هم نرسیده است، می‌توانیم روی آن به تجربه شوترهای متعددی بپردازیم. آثاری در میان بهترین بازی های جنگی پلی استیشن 5 که در سبک‌ها و حالت‌های مختلف عرضه شده‌اند تا طیف بزرگ‌تری از سلیقه‌ها را پوشش دهند. از جمله این آثار که به آن‌ها اشاره کردیم می‌توانیم به Call of Duty: Modern Warfare 2، Overwatch 2 و Metro Exodus اشاره کنیم. این بازی‌ها در کنار یکدیگر می‌توانند انتظارات طرفداران سبک Shooter را برطرف کنند.

نظر شما در مورد بهترین بازی های جنگی PS5 چیست؟ شما کدام یک از این بازی‌ها را بیش‌تر دوست دارید؟ جای خالی چه اثری در این لیست احساس می‌شود؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نوشته بهترین بازی های جنگی PS5 اولین بار در پارسی گیم پدیدار شد.